Tre supersportsvogne viser kommende teknik
Ford, Honda og Ferrari har netop vist nye biler i klassen supersportsvogne - og dermed i hvilken retning de tekniske vinde blæser: Mindre motorer, flere turboer, lavere vægt og flere elmotorer er på vej.
Først og fremmest understreger alle tre biler, at downsizing og turbo er her for at blive. Alle tre har om end ikke små, så forholdsvis små motorer: Ferrarien er gået nogle hundrede kubikcentimeter ned i 488 i forhold til 458 - og for alligevel at passere 600 hk er der så to turboer.
Yderligere markant er den nye Ford GT, der ikke - gentager ikke - har en V8. I stedet en 3,6-liters V6, ligeledes med to turboer. Se, det er et statement! En umanerlig amerikansk muskelsportsvogn med seks og ikke otte cylindre. Downsizing på både kubik og altså også på antallet af cylindre er kommet for at blive.
Vægt, eller rettere letvægt, viser de tre biler. Mest markant i Forden, der er bygget op i delvis kulfiber. Honda har også noget på vej, men formulerer det i første omgang som "en ny kombination af letvægts-materialer" - det tyder på blandt andet kulfiber.
Det største teknikfremskridt tager Honda. Japanernes nye sportsvogn har nemlig fire motorer, ja, fire! Først og fremmest den V6-cylindrede biturbo, der er kombineret med en elmotor efter helt samme princip som vi kender det fra mange andre hybridbiler - Toyota og Porsche for eksempel. Men desuden har NSX to separate elmotorer, der trækker hvert deres forhjul. Så alt i alt fire motorer, og altså dermed firehjulstræk.
De tre sportsvogne kort
Ferrari 488 GTB
V8-cylindret biturbo
Aluminiums-karrosseri
Baghjulstræk
Ford GT
V6-cylindret biturbo
Delvist kulfiber-karrosseri
Baghjulstræk
Honda NSX
V6-biturbo plus tre elmotorer
"Ny kombination af letvægts-materialer"
Firehjulstræk