23948sdkhjf

Tre supersportsvogne viser kommende teknik

Ford, Honda og Ferrari har netop vist nye biler i klassen supersportsvogne - og dermed i hvilken retning de tekniske vinde blæser: Mindre motorer, flere turboer, lavere vægt og flere elmotorer er på vej.
Bilåret 2015 er skudt i gang med en helt lille byge af nye sportsvogne: Ferrari har netop vist de første billeder af efterfølgeren for 458 Italia; den har fået navnet 488 GTB. Og Honda og Ford har for første gang vist deres to nye raketter "live", nemlig ny NSX og ny GT. Supersportsvogne, kolossale præstationer - og sikkert endnu mere kolossale priser. Interessant er også bilernes opbygning og teknik - for biler af netop denne type viser, hvad der kan dukke op i de almindelige biler, vi snart ser i først butikkerne og dernæst på værkstederne.

Først og fremmest understreger alle tre biler, at downsizing og turbo er her for at blive. Alle tre har om end ikke små, så forholdsvis små motorer: Ferrarien er gået nogle hundrede kubikcentimeter ned i 488 i forhold til 458 - og for alligevel at passere 600 hk er der så to turboer.

Yderligere markant er den nye Ford GT, der ikke - gentager ikke - har en V8. I stedet en 3,6-liters V6, ligeledes med to turboer. Se, det er et statement! En umanerlig amerikansk muskelsportsvogn med seks og ikke otte cylindre. Downsizing på både kubik og altså også på antallet af cylindre er kommet for at blive.

Vægt, eller rettere letvægt, viser de tre biler. Mest markant i Forden, der er bygget op i delvis kulfiber. Honda har også noget på vej, men formulerer det i første omgang som "en ny kombination af letvægts-materialer" - det tyder på blandt andet kulfiber.

Det største teknikfremskridt tager Honda. Japanernes nye sportsvogn har nemlig fire motorer, ja, fire! Først og fremmest den V6-cylindrede biturbo, der er kombineret med en elmotor efter helt samme princip som vi kender det fra mange andre hybridbiler - Toyota og Porsche for eksempel. Men desuden har NSX to separate elmotorer, der trækker hvert deres forhjul. Så alt i alt fire motorer, og altså dermed firehjulstræk.

De tre sportsvogne kort

Ferrari 488 GTB

V8-cylindret biturbo

Aluminiums-karrosseri

Baghjulstræk

Ford GT

V6-cylindret biturbo

Delvist kulfiber-karrosseri

Baghjulstræk

Honda NSX

V6-biturbo plus tre elmotorer

"Ny kombination af letvægts-materialer"

Firehjulstræk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11