23948sdkhjf

Brintbilen der skal overbevise elbil-tvivlerne

Den nye Toyota Mirai får strøm fra en brændselscelle, og det øger rækkevidden til op mod 500 kilometer med tankning på få minutter - til salg herhjemme til sommer.
Den første brintbil i egentlig produktion og i almindelig kommerciel handel er på vej til Danmark: Til sommer lancerer Toyota mærkets store nyhed, Mirai, der betyder "fremtid" på japansk. Men altså ikke mere fremtid, end at den er virkelighed hos danske forhandlere om mindre end et halvt år. Pris: Antagelig 600.000 kroner.

Brintbil. Ja, man kan også kalde Mirai for en elbil. For rent faktisk drives Mirai af en elmotor, præcis som traditionelle elbiler som for eksempel Nissan Leaf og BMW i3. Men mens Leaf, i3 og de andre elbiler, får deres energi til at drive elmotoren udelukkende fra et batteri, får Mirai energien fra en brændselscelle, der fodres af brint og kun udleder vand som restprodukt.

Der er to afgørende forskelle på en elmotor med strøm fra et batteri og elmotor med strøm fra en brændselscelle. Den første er, at den traditionelle elbil typisk kører op til 200 km på en opladning, mens Mirai kører op til 500 km på det, der svarer til en opladning, nemlig en tankfuld brint.

Den anden er, at det tager mindst 20 minutter at lade et batteri på en traditionel elbil op fra en hurtiglader, mens det blot tager tre til fem minutter at fylde Mirais brinttank. Men ellers har Mirai den traditionelle elbils fordele såsom lineær og kraftig acceleration i kun ét "gear" og ingen CO2- og partikeludledning. Brint kan fremstilles ud fra flere vedvarende energikilder såsom vindmøllestrøm (via elektrolyse) samt biogas.

Undersøger driftsomkostninger

Toyota Danmark er i gang med at undersøge omkostningerne driftsmæssigt for at køre i Mirai herhjemme og melder, at det desværre ikke er muligt at lave beregningen på nuværende tidspunkt, da Mirai endnu ikke er såkaldt homologeret – altså afstemt til danske forhold.

Prisen for brint i Danmark bliver holdt kunstigt nede, så brintdrift koster stort set det samme pr. km i forbrug som ved en benzinbil i sammenlignelig størrelse, melder Toyota Danmark.

Importøren har endnu ikke fået specifikke informationer fra Japan omkring service af brint-hybridbilen, men PR-chef Anders Tystrup melder, at brændselscellen umiddelbart ikke kræver nogen regelmæssig service, da mange års test viser, at cellen er meget stabil og faktisk klarer sig selv.

I øvrigt kan man, efter Toyotas mening, ikke umiddelbart lave en sammenligning mellem udgifterne til drift af en elbil og brintbil, da mange faktorer spiller ind – værditab, forsikring og ikke mindst brugsværdien.

Som en benzin-hybrid

Brændselscellen producerer strømmen direkte til elmotoren. Faktisk er Mirai helt sammenlignelig med en Toyota benzin-hybridbil, hvor man i stedet for benzintanke og motor har placeret brinttanke og brændselsceller.

Ligesom benzinmotoren engang imellem også leverer lidt strøm til hybrid-forbrugsbatteriet i en benzin-hybridbil, kan brændselscellen også levere strøm til hybridbatteriet i brint-hybridbilen. Men hybridbatteriet i Mirai får primært sin strøm, når der bremses og motorbremses, helt som i en benzin-hybridbil. Mirai kan således køre nogle få kilometer på ren batteridrift uden at starte brændselscellen op og forbruge brint.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156