23948sdkhjf

Kunsten at køre glædeligt grønt

Motor-magasinet mener:
VI ØNSKER INGEN SURE kunder. Og da slet ikke sure nybil-købere, der klager over at den nye bil langt fra kan køre det, de troede ud fra km/l-oplysningerne fra producenten. Det er en svær situation at stå i som bilforhandler, når kunderne klager over at måtte hive tegnebogen op for ofte på tankstationen, og måske udbreder det kedelige budskab på sociale medier.

MEN DER KAN GØRES noget ved problemet. Som man kan læse i denne udgave af fagbladet gør bilimportørerne meget for, at deres forhandlere kan behandle kunderne godt, når kunderne står med dybe rynker i panden i døren. Kia og FDM har eksempelvis gennemført nogle velfungerende kør grønt-arrangementer for de ansatte, så disse "goodwill-ambassadører", med smil på læben, kan tage sig godt at klagende kunder hjemme i forretningerne.

OP MOD 50 PROCENT brændstofbesparelse kan de ansatte nå på identiske ture, når de lærer at køre forudseende og bruge motorbremse og start-stop-teknik rigtigt. De fleste forbedrer typisk deres forbrug med 20-25 procent på et kursus. Så kan de med god samvittighed tage imod kundeklagerne – og vise kunderne, hvordan man rent faktisk kan køre op mod de lovede km/l i dagligdagen. Det er da kundeservice. Og måske samtidig anledning til, at kunderne kommer igen, når bilen skal skiftes.

LANGT DE FLESTE BILKØBERE kigger i høj grad efter brændstoføkonomi, når en ny bil skal anskaffes. EU er på vej med skrappere krav til bilproducenterne om at leve op til det lovede kilometerantal og nye testprocedurer. Vi må bare ikke glemme, at de måske urealistiske brændstoftal trods alt er med til at give kunderne lavere ejerafgifter – en god ting at huske de klagende kunder på, når de står i forretningen og kun kan nå det halve kilometertal på grund af tung speederfod og stresset myldretidstrafik i byerne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078