23948sdkhjf

Scorekort til unge med auto-karrieredrømme

Den ugentlige leder fra autobranchens uafhængige fagblad.
STORYTELLING ER ET AF tidens store buzzord, når det gælder kommunikation. Ved at fortælle "den gode historie" kommer det grundlæggende budskab bedre frem. Og således får man tilhørerne til at lytte og lade meningen sive ind – sådan rigtigt ind. Dér hvor reflektionen følger med. Så man husker, hvad man har set, hørt. Og lært.

DE UNGE ER ISÆR glade for storytelling. Det gode eksempel til efterfølgelse. Derfor er det oplagt at lade Anja, Karen, Rasmus og Niklas fortælle i lyd, billede og tekst på den nye kampagnehjemmeside bilkarriere.dk, hvorfor de har søgt til autobranchen. Det er til at forstå, og godt set af Bilbranchen, der står bag det nye, gode tiltag i autobranchen, der skal trække flere unge. Og gerne også dem med højere uddannelser.

FOR VI HAR BRUG for de unge – dygtige unge. Både dem på værkstederne og bag tasterne på branchens kontorer. En prognose fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at der i 2020 vil mangle 20.000 faglærte alene inden for jern- og metalområdet. Men autobranchen også synliggøres for de unge med kandidatgrader fra universiteter – som Karen eksempelvis. De stadig større virksomheder i autobranchen får i stigende grad brug for disse dygtige unges egenskaber udi analyse, forandringsledelse og alt det andet, der kan gøre en forskel. Men autobranchen har hidtil stået ringe i de unges bevidsthed. Nok trukket ned af branchens ofte plettede ry. Vi står dårligt på scorekortet, fordi vi har været for dårlige til at fortælle vores historie, som en automand siger i denne uges Motor-magasinet.

DER ER INTERAKTIVITET PÅ bilkarriere.dk, med jobportal for både virksomheder og ansøgere. Det skal blive spændende at følge, hvordan kampagnen udvikler sig. Og hvor mange jobs og uddannelser, der bliver formidlet. Men vi skal huske på, at det ikke bare er et spørgsmål om at tiltrække de rigtige unge. De skal gerne blive i branchen og ikke forsvinde hurtigt ud igen, som ofte set. Det kræver gode arbejdsforhold. Og det er naturligvis op til branchens voksende virksomheder at følge med på dette felt, med alt hvad det indebærer af arbejdsmiljø, løn, ledelse, HR-forhold – og nåh ja; fokus på karrieremuligheder, der kan forbedre de unges scorekort.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157