De netop offentliggjorte forbrugerforventninger for januar 2015 fortsætter den stabile og positive udvikling siden juni 2013. Derfor vurderer AutoBranchen Danmark, at de positive forbrugerforventninger vil udmønte sig i et højere bilforbrug i 2015, men ikke i et stigende personbilsalg.
- En høj forbrugertillid, og troen på bedre tider, betyder, at flere danskere tør gå en eller to bilklasser op, når de skal købe ny bil. Derfor forventer vi i 2015 et stigende bilforbrug, og dermed et endnu bedre år for autobranchen sammenlignet med sidste år, siger Jens Brendstrup, administrerende direktør i AutoBranchen Danmark.
Brancheorganisationen forventer dermed, at personbilsalget ender på cirka 176.000 solgte biler i 2015.
Bilsalget til erhvervslivet har haft en positiv udviklingen i hele 2014, hvor erhvervslivet stod for knap 45 procent af det samlede bilsalg. Det er en stigning på otte procentpoint i forhold til 2013.
- Stigningen i erhvervslivets køb af biler er et tegn på, at samfundsøkonomien er ved at komme sig. På grund af krisen har virksomhederne udskudt deres varebilkøb de seneste år, og det har medført, at der er opstået et større behov. Når både forbrugerne og virksomhederne bruger flere penge på biler, giver det et lyst fremtidsbillede for samfundet og autobranchen, siger Jens Brendstrup.