23948sdkhjf

Ny Fabia skal vinde på sikkerhed

De første kilometer i Skoda Fabia i B-Segmentet fra 130.000 kroner på ny platform med nyt karrosseri viser en gedigen bil med masser af sikkerhedsudstyr – men motoren virker en anelse gammeldags.
Skoda har jo været stormester i mange klasser – Octavia har tidligere betaget sin del af danskerne, Citigo var sidste år den mestsælgende fra det tjekkiske mærke. Og i år passer det med, at købernes stigende interesse for biler i B-segmentet sker samtidig med lanceringen af den nye Fabia.

Skoda Fabia 2015: Ny bil på ny platform, med nyt karrosseri, med ny kabine og med moderne sikkerhedsudstyr. Startprisen er 130.000 kroner – men en skarp intropris er slet og ret en forudsætning i en klasse, hvor den nye Opel Corsa har vist sig stærk, og hvor ny Hyundai i20 og ny Mazda2 snart dukker op. Ligesom hverken Volkswagen Polo, Peugeot 208 eller Renault Clio er trætte.

Vi kører her Fabia 1,2 TSI med 90 hestekræfter og udstyrsniveau Ambition. Prisen er 150.000 kroner. Alt i alt den oplagte variant til Danmark.

Først og fremmest tager Fabia ’15 sig glimrende ud: Lavere og bredere end den gamle, langt mere harmoniske proportioner. Førerpladsen er udmærket indrettet med korrekt ratvinkel og højde. Og selv her i Ambition-udgaverne er sæderne store, så de støtter hele kroppen behageligt. Og med stor, tydelig touchskærm midt på instrumentbordet er den nye Fabia absolut moderne her i kabinen.

I den blå testbil har vi VW-familiens 4-cylindrede 1,2-liters turbo med navnet TSI – her med 90 hestekræfter. Det er ikke lang tid siden, vi roste netop denne motor, men udviklingen løber stærkt netop nu. Især har de nye 3-cylindrede motorer fra først Ford og senest Opel sat en ny standard for lydsvage og sparsomme – men samtidigt tilpas hurtige – moderne minimotorer.

Og her taber Fabia terræn – 1,2 TSI 90 bruger lidt mere benzin og støjer noget mere end de bedste konkurrenter, der på motorområdet netop er Fords Fiesta og Opels Corsa.

Til gengæld vinder Fabia på sit elektroniske sikkerhedsudstyr – der er meget, inkl. citybrake, og det er standard selv fra indstignings-versionen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078