23948sdkhjf

Samme hold og sammenhold i DBI

Generalforsamling hos De Danske Bilimportører, som i år fylder 75 år, bød på en stribe genvalg og et par enkelte udskiftninger.
De Danske Bilimportører (DBI), som i år fejrer 75 års jubilæum, holdt fredag 30. januar ordinær generalforsamling, og det medførte ingen ændringer i bestyrelsen bag DBI.

Formand er således fortsat Kristian Krapper, Toyota Danmark, mens Jens Bjerrisgaard, SMC, fortsætter som næstformand.

De øvrige i bestyrelsen er Henrik Bang, Renault Danmark, Thomas Bruun, Opel Danmark, og Mogens Lyngsø, Kia Import Danmark.

Christian P. Barsøe fra MAN Truck & Bus Danmark afløste allerede i efteråret Søren Wettergreen, Volvo, der var lastbilimportørernes repræsentant i DBI, men som på tragisk vis omkom i en helikopterulykke i september. Christian P. Barsøe er nu fast medlem af bestyrelsen, oplyser direktør Gunni Mikkelsen, der selv tiltrådte hos DBI 1. juli 2014, hvor han afløste Bent Mikkelsen, som trak sig efter 18 år på direktør-posten. I første omgang på midlertidig basis. Hans ordning er nu forlænget indtil videre, oplyser Gunni Mikkelsen.

Der er siden sommer foretaget en række ændringer hos DBI: Bent Mikkelsen er stoppet, ligesom også chefkonsulent hos DBI, Tejs Laustsen Jensen, IT-delen er udskilt, ligesom miljøordningen er på vej ud.

- Det giver altid anledning til at se på organisation og mål, og der er fuld opbakning til linjen hos medlemmerne, siger Gunni Mikkelsen.

DBI har 30 medlemmer, som varetager den samlede danske import af nye person-, vare- og lastvogne samt busser.

- DBI repræsenterer 99,7 procent af bilimportørerne, kun Tesla står udenfor, oplyser Gunni Mikkelsen.

Fuld opbakning

Efter generalforsamlingen siger Gunni Mikkelsen:

- Der var fuld opbakning blandt medlemmer til foreningens arbejde såvel som til holdningen og strategien i forbindelse med bilafgifterne i Danmark.

- De Danske Bilimportørers holdning er, at bilafgifterne i dag beregnes på et grundlag og efter en metode, der ikke fremmer samfundets mål for udbredelse af moderne teknologi i de danske biler – teknologi, der vil have positive påvirkning af sikkerheden bredt i trafikken samt ikke mindst den miljømæssige påvirkning.

De Danske Bilimportørers vil arbejde for en reduktion af bilafgifterne i kombination med et såkaldt teknisk baseret afgiftssystem, et system der beregner afgifter ud fra bilens CO2 emission og ikke som i dag, baseret primært på bilens værdi.

De Danske Bilimportører ønsker en omlægning, der inkluderer alle biler og uanset hvilket drivmiddel, der anvendes – en løsning der sikrer fair behandling af alle koncepter, og som favoriserer den moderne teknologi og hjælper Danmark fremad, ikke holder Danmark tilbage, fastslår DBI-direktøren.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111