Den svenske kulturkløft giver underskud
Den ugentlige leder fra autobranchens uafhængige fagblad.
I GLOBALISERINGENS TID er mere og mere centraliseret, og der drives i stigende grad forretning over grænserne. Også den dansk-svenske. Spørger du en kineser, hvad hovedstaden hedder i Danmark, lyder svaret ofte "Stockholm" Norden er ét fedt for mange udlændinge, og vi kan sørme også tale sammen på hvert vores modersmål og forstå hinanden. Sådan da. Vi har således oplevet, at flere koncerner etablerer hovedkvarter i Sverige med filialer i Danmark og andre lande. Og flere danske virksomheder gør det samme den modsatte vej. For vi er jo broderfolk og ens?
MEN OGSÅ I AUTOBRANCHEN har vi nu set flere eksempler på, at der eksisterer en kulturkløft, der også gør sig gældende forretningsmæssigt. Og som gør det vanskeligt at drive god forretning i Danmark, når moderselskabet har et AB i halen.
EN STOR GROSSIST for ikke mange år siden Danmarks største har måttet sande, at der for den danske afdeling er lang kommandovej til Stockholm. Det har nu kostet rigtig mange millioner, lukninger og tilstedeværelse her i landet. På samme måde ser vi nu en stor bilforhandlerkæde kaste håndklædet i ringen, som omtalt i denne uges nærværende fagavis.
FLERE, SOM VI HAR talt med, mener, det er en generel langsommelighed i forhold til konkurrenter, der ofte trækker beslutninger i langdrag, så muligheder misses, og underskud opstår. Man kan ikke bare overføre svenske handelsmønstre, organisationsforhold og ageren til det danske marked bedre går det nok den anden vej, hvis vi nu tager den rødhvide klaphat på.