23948sdkhjf

Bilvurderingsfirmaer fortsætter ulovligheder

Forbrugerombudsmanden erfarer, at flere forbrugere igen bliver truet med inkasso for bilvurderinger, som forbrugerne skulle have bestilt på nettet.
Det estiske inkassofirma HBF Nordic OÜ sender i øjeblikket breve ud til forbrugere med krav om betaling for bilvurderinger, som firmaet hævder, forbrugerne skulle have bestilt.

Det drejer sig om nogle bilvurderingshjemmesider, hvor Sø- og Handelsretten i 2014 afsagde dom om, at virksomhederne bag bilvurderingssiderne ikke kunne kræve betaling for bilvurderingerne som følge af manglende aftaleindgåelse.

De fem hjemmesider, som var til pådømmelse i retten, var følgende hjemmesider: www.auto-pris.com, www.bil-vurdering.com, www.bil-pris.com, www.danskebilpriser.com og www.dinbilpris.com.

Forbrugerombudsmanden råder forbrugerne til straks at klage til det estiske inkassofirma, hvis de har modtaget inkassokrav for en bilvurdering, der skulle være bestilt på en af de fem hjemmesider i perioden 24. november 2011 til 13. maj 2013. Forbrugerombudsmanden anbefaler også, at man ikke betaler inkassokravet med henvisning til dommen fra 2014.

Konstitueret forbrugerombudsmand, Benedikte Havskov Hansen, siger:

- Vi har tidligere fået rettens ord for, at aftalerne er ugyldige. Forbrugerne skal derfor ikke lade sig true til at betale. I stedet skal de rette henvendelse til inkassofirmaet og meddele, at de ikke skylder pengene.

Over 1000 henvendelser

Forbrugerombudsmanden har siden foråret 2012 modtaget omkring 1000 henvendelser vedrørende de pågældende bilvurderingssider.

Forbrugerne hævder generelt, at de ikke var opmærksomme på, at de ved at udfylde kontaktoplysninger, oplysninger om bilen og ved at acceptere de generelle betingelser og klikke på "start" foretog en bestilling og indgik en aftale om køb af en bilvurdering til 399 kroner.

Forbrugerne var desuden ikke klar over, hvad bestillingen kostede, fordi prisen på bilvurderingen ikke var tydeligt angivet på hjemmesiderne.

Efterfølgende modtog forbrugerne en bilvurdering, en købs- og salgsguide til brugt bil, en købs-/salgskontrakt til brugt bil samt en faktura pr. mail.

Selvom mange forbrugere derefter kontaktede selskabet og gav udtryk for, at de ikke havde indgået en aftale, at de havde afbrudt købet, eller at de ønskede at fortryde købet, modtog de alligevel rykkere fra selskabet for ikke at have betalt fakturaen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126