Småt er godt eller er det?
Den ugentlige leder fra autobranchens uafhængige fagblad.
I DENNE UGES FAGBLAD kan man læse, at særligt de største bilforhandlere har tilpasset sig nye markedsvilkår, og mere end tre fjerdedele af dem har nu overskud på bundlinjen, mens de mindre forhandlere sakker bagud. Dermed sender udviklingen omkring de store forhandlere et klart signal til resten af branchen: Tag arbejdshandskerne på og juster forretningsmodellen!
MANGE OPKØB OG KONSOLIDERINGER er set de senere år. Vi ser bilhuse vokse til koncerner og vi ser dem optræde på også Motor-magasinets årlige Top 100 over driftige autovirksomheder, der går godt. Ud over udfordringerne med at få de sammenbragte "børns" vidt forskellige kulturer udglattet er der selvfølgelig spørgsmålet om at få en fælles identitet. Og samtidig at bevare særkende og nærhed i det lokalområde, man nu engang befinder sig i.
OG UDVIKLINGEN STILLER OGSÅ det spørgsmål, om danskerne reelt helst vil køre deres ofte dyre og (be)skattede firehjulede vidundere til forkromede palæer læs; mærkeværksteder - frem for det lille, uslebne og ofte frie værksted henne om hjørnet? Vi vil hellere tro, at den økonomiske virkelighed hos autobranchens forhandlere og værksteder hænger sammen med den øgede urbanisering, vi også ser i disse år. Folk flytter gerne til byerne, hvor de autoriserede værksteder holder til. Men Vandkantsdanmark består og vil også tiltrække folk i fremtiden så de mindre værksteder kan forhåbentlig holde stand, uden nødvendigvis at måtte få vokseværk. Og dermed føde underskoven af leverandører til hele det frie marked, som jo i øvrigt også afsætter til mærkeforhandlerne.