23948sdkhjf

Sådan kæmper EU-kommissionen for EU-leasing

Danmark kunne skifte afgiftsmodel, hvis udenlandske leasingbiler underminerer registreringsafgiften, mener EU-kommissionen. Læs selv dokumentet.
Finland og Danmark har store problemer med afgiftsindtægter, hvis EU-kommissionens forslag fra 2012 om fri bevægelighed for personbiler vedtages uændret. Irland, Holland, Østrig og Portugal udgør en mellemgruppe med knap så store risici.

Det fremgår af kommissionens egen oversigt over konsekvenserne af forslaget, der vil gøre det muligt for en dansker at køre i Danmark i en leaset bil på tyske, svenske eller polske nummerplader og derved undgå den høje registreringsafgift.

Kommissionen antyder en løsning ved at fremhæve i i konklusionerne, at nogle lande ovevejer 1) en særskilt beskatning af lejede eller leasede biler eller 2) at skifte til brugsafgift i form af kilometer-afgift (road pricing).

Kommissionens såkaldte "non paper" indeholder statistik over afgiftsindtægter i de enkelte medlemslande, men dokumentet kan næppe kaldes en konsekvensanalyse. Der gives nemlig ikke et bud på, hvor meget den danske stat ville miste i registreringsafgift.

Regeringen har bred støtte i Folketinget bag opfordringen til EU-kommissionens næstformand, Frans Timmermans, om at trække forslaget tilbage.

Dokumentet er på engelsk og fylder 23 sider. De anvendte tal er fra 2011:

http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2...
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11