Sådan kæmper EU-kommissionen for EU-leasing
Danmark kunne skifte afgiftsmodel, hvis udenlandske leasingbiler underminerer registreringsafgiften, mener EU-kommissionen. Læs selv dokumentet.
Det fremgår af kommissionens egen oversigt over konsekvenserne af forslaget, der vil gøre det muligt for en dansker at køre i Danmark i en leaset bil på tyske, svenske eller polske nummerplader og derved undgå den høje registreringsafgift.
Kommissionen antyder en løsning ved at fremhæve i i konklusionerne, at nogle lande ovevejer 1) en særskilt beskatning af lejede eller leasede biler eller 2) at skifte til brugsafgift i form af kilometer-afgift (road pricing).
Kommissionens såkaldte "non paper" indeholder statistik over afgiftsindtægter i de enkelte medlemslande, men dokumentet kan næppe kaldes en konsekvensanalyse. Der gives nemlig ikke et bud på, hvor meget den danske stat ville miste i registreringsafgift.
Regeringen har bred støtte i Folketinget bag opfordringen til EU-kommissionens næstformand, Frans Timmermans, om at trække forslaget tilbage.
Dokumentet er på engelsk og fylder 23 sider. De anvendte tal er fra 2011:
http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2...