Indrømmet, overskriften er måske en smule unuanceret, nogen vil mene provokerende, men Bilbasens nye prismodel provokerer også en del forhandlere.
Det er ikke en hemmelighed, at rigtigt mange forhandlere i forvejen har været frustreret over evigt stigende annonceringspriser på Bilbasen, der tidligere i år en annoncerede en prisstigning på cirka otte procent, umiddelbart efter offentliggørelsen af et bemærkelsesværdigt flot resultat for 2024. Nu annonceres der så en ny prismodel for Bilbasen gældende fra 6. januar 2026, hvor der betales en fast pris for 90 dage på alle annoncer.
Bilbasens nye prismodel straffer især biler med kort liggetid og tilgodeser biler med mange liggedage.
Umiddelbart sælges den nye prismodel bl.a. på bedre overblik og større forudsigelighed i annoncebudgettet. Men den nye prismodel betyder også at forhandleren skal betale for 90 dages annoncering på alle biler, uagtet den gennemsnitlige liggetid på de 50 mest solgte biler på Bilbasen jf. deres egne tal for september er på 41 dage!
Med andre ord vil det for den forhandler der er hurtigst til at omsætte sit lager, hvilket typisk er de forhandlere med flest elbiler og populære minibiler, kommer til at opleve de højeste prisstigninger. Omvendt vil de forhandlere der typisk har flere større fossilbiler med lange liggetider slippe billigere.
Camoufleret prisstigning eller forbedret produkt med større værdi.
Samtidigt med, at vi ser et stigende antal elbiler og samlet set færre biler annonceret på Bilbasen, kunne det ligne et forsøg på, at kompensere for de faldende annonceindtægter, som forandringer i bilmarkedet medfører.
De øgede annoncepriser på de mest populære biler, forklares bl.a. med øget budget sikkerhed og mere synlighed med flere oprykninger af annoncerne. Hvad det så skal gøre af forskel for den enkelte forhandler når det gælder samtlige annoncørers annoncer og generelt faldende liggetider kan der så sættes spørgsmålstegn ved.
En anden del af forklaringen er introduktionen af et nyt indsigtsværktøj ”AutoPuls”, der kan analysere markedet og hjælpe forhandlerne med data, der kan danne grundlag for efterspørgsel, udbud og prisudvikling på de enkelte mærker og modeller. Det er umiddelbart meget fint, men igen er det et værktøj, der vil give alle de samme data og dermed muligvis kan påvirke markedet i samme grad, som det kan hjælpe forhandleren.
Endelig skjuler VEND ikke, at der også er tale om en harmoniseret nordisk forretningsmodel. Altså en fælles model for alle de nordiske lande, hvilket skal give mulighed for hurtigere udvikling og lancering af nye løsninger. Mon ikke det også vil resultere i besparelser for VEND finansieret af højere annonceringspriser for en del forhandlere?
Bekymring for ”skyggeannoncer”
DBFU kan være bekymret for om en fast pris på 90 dages annoncering vil medføre uheldige bivirkninger.
Vi kan forestille os nogle, vil forsætte annoncering af solgte biler, for annoncen er jo betalt alligevel og kan måske tiltrække købere, der kan tilbydes andre biler. Det vil medføre et teoretisk større udbud af biler, som så vil kunne påvirke de samme data, der ellers skulle hjælpe forhandlerne.
Bilbasens nye prismodel er en ”ommer”
DBFU kan og vil ikke blande sig i vores medlemmers valg af markedsplads, men vi er ikke i tvivl om, at Bilbasens nye prismodel giver anledning til eftertanke hos mange forhandlere.
Vi vil derfor opfordre Bilbasen til, at overveje om prismodellen er den rigtige vej at gå.
Bilbasens nye prismodel straffer især biler med kort liggetid og tilgodeser biler med mange liggedage