23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.
Annonce

Sådan får bilforhandlere fordel af kundestyret data

Nøjagtige kundedata er afgørende for, at bilforhandlerne kan levere en personlig oplevelse til kunden med fokus på kvalitet og service. Den intelligente selvbetjeningsteknologi fra Tjekvik styrker ikke blot relationen mellem kunder og forhandlere i eftersalget af biler. Teknologien får kunderne til selv at administrere og opdatere data, hvilket maksimerer kvaliteten af deres interaktioner med forhandleren og styrker eftersalget.

I en verden, hvor en stadig større andel af interaktioner og transaktioner finder sted online, er det blevet en nødvendighed for de fleste virksomheder at opretholde nøjagtige kundedata. Udfordringen er, at kundedata hurtigt forældes.

Data fra HubSpot anslår, at 2,1% af posterne i en typisk kundedatabase bliver forældede hver måned. Det betyder, at næsten en fjerdedel af en virksomheds database kan blive forældet inden for et år.

Kunderne opdaterer til gavn for forhandlerne

Inden for bilforhandlersektoren kan over halvdelen af alle kundeposter i forhandlerdatabaser være forældede og forkerte, ifølge Auto Data Solutions (ADS). Det er både tidskrævende og dyrt for forhandlerne at rette data.

”Kunderne kan spille en meget mere aktiv rolle i at vedligeholde data. Gennem vores digitale selvbetjenings-eftersalgsteknologier giver vi allerede kunderne mulighed for at rette deres egne data, når det passer dem – og mange griber chancen,” siger Claus Persson, der er Key Account Manager, Denmark hos Tjekvik, og han uddyber:

”I første halvdel af 2025 blev over 1,96 millioner eftersalgs-aftaler behandlet gennem vores selvbetjeningsteknologier, og i 13,8% af tilfældene (svarende til næsten 271.000 interaktioner) benyttede kunderne sig af muligheden for at ændre deres data, hvor detaljerne var hentet fra forhandlernes DMS. Væsentlige detaljer, der blev ændret, var fx navne, e-mails og telefonnumre.”

Kunderne kan spille en meget mere aktiv rolle i at vedligeholde data. Gennem vores digitale selvbetjenings-eftersalgsteknologier giver vi allerede kunderne mulighed for at rette deres egne data, når det passer dem – og mange griber chancen.

Claus Persson, der er Key Account Manager, Denmark hos Tjekvik

Nøjagtige data sikrer at loven overholdes

Kunderne vælger typisk at rette eller opdatere deres oplysninger, når de tjekker ind til en værkstedsaftale enten hjemmefra eller via Tjekviks digitale kiosker.

”Nøjagtige kundedata er ikke kun god forretningspraksis – det er også et lovkrav at overholde GDPR,” forklarer Claus Persson.

For forhandlere betyder det, at nøjagtige data ikke kun handler om at forbedre fastholdelse og kundetilfredshed. Det handler også om at beskytte virksomheden mod bøder og skader på omdømmet.

”Når kunderne får mulighed for at bruge selvbetjeningsmuligheder, er de hurtige til at komme om bord. Hos forhandlere, hvor de fik mulighed for det, valgte 42 % af de danske kunder at tjekke deres køretøjer ind eksternt i første halvdel af 2025, mens 13% valgte at gøre det ved hjælp af Tjekvik-kiosker,” fortæller Claus Persson.

Begge veje åbner for, at flere og flere kunder kan opdatere deres egne data, hvilket forbedrer nøjagtigheden af kundedatabaser med minimal indsats fra forhandleren.

Stigningen i selvbetjeningen ligger direkte i tråd med øgede indtægter, da danske bilister indtil videre i år har købt næsten 18.000 værdiforøgende produkter og tjenester via Tjekviks løsninger, hvilket har genereret yderligere 6,4 millioner kr. i forhandlerindtægter.

Tjekvik er til stede i 34 lande, og softwaren findes på 30 sprog. Teknologien bliver hurtigt en foretrukken løsning for autoriserede forhandlere over hele Europa.

Vil du vide mere om Tjekviks intelligente selvbetjeningsteknologi, så besøg www.tjekvik.com

Om:

Tjekvik udvikler intelligente selvbetjeningsteknologier til bilforhandleres eftermarked, som gør ind- og udtjekning mere effektiv og produktiv og samtidig giver kunderne en bedre oplevelse. Med Tjekvik kan kunder, der skal have udført service, vedligeholdelse eller reparation, slippe for køer og tjekke ind og ud, når, hvordan og hvor de vil – derhjemme, i forretningen eller sikkert udendørs.

Kilde: Tjekvik

BREAKING
{{ article.headline }}
0.218|instance-web01