Kineserne har gjort et hastigt indtog på bilmarkedet både i hjemlandet og verden over i de seneste ti år.
Særligt elbiler har eskaleret i salg, når det gælder Kina, hvor der elbiler fyldte 1 pct. af markedet i 2015 og nu er sidenhen er fløjet i vejret til at fylde 46 pct. af markedet 2024.
Det skriver konsulenthuset McKinsey & Company i en ny rapport om bilbranchen.
For at vinde på det kinesiske elbilmarked, er det essentielt for landets bilproducenter at være hurtigst og bedst, og de kinesiske producenter har derfor formået at udvikle elbiler på rekordtid.
I Kina tager det nu i snit 24 måneder for de mange nye kinesiske el- og hybridbilproducenter at udvikle en ny bil fra start til slut, fremgår det af rapporten. Det er næsten dobbelt så hurtigt, når det gælder andre bilproducenter, der udvikler biler til masserne. De bruger i snit 40 til 50 måneder fra start til slut.
Hvad de kinesiske elbilproducenter gør anderledes handler særligt om at holde sig fokuseret og digitaliseret, uddybes der i rapporten fra Mckinsey.
Herunder er de seks faser, der indgår i et bildesign fra start til slut, og hvordan de kinesiske bilproducenter med fokus på elbiler følge konsulenthuset sparer tid mod de øvrige konkurrenter.
Optimering af produkt- og komponentportefølje
Tidsbesparelse: 1-3 måneder
Kinesiske elbiler har en smallere, mere fokuseret portefølje af modeller. De batteridrevne motorer er mindre komplekse at producere sammenlignet med forbrændingsmotorer, hvor mekanikken er mere kompliceret.
Optimeringen sker blandt andet ved at genbruge standard komponenter i forskellige modeller, så der er færre ting at skulle redesigne med nye modeller. Det er især de ikke-synlige dele for kunden, såsom digitale komponenter, der genbruges i nye modelkoncepter.
- Kompleksitet dræber hurtigt produktion
McKinsey & Company
Effektiv test og udvikling
Tidsbesparelse: 9-11 måneder
Det er dyrt og tager lang tid at teste prototyper af biler fysisk. Derfor har kinesiske bilproducenter i større grad valgt at bruge digitale simuleringer i stedet.
Gennem digitale simuleringer af testkørsler kan de kinesiske bilproducenter strømligne processen. De virtuelle test udgør omkring 65 pct. af testene på bilerne, nævner Mckinsey i rapporten. Konsulenthuset vurderer, at virtuelle test kan halvere behovet for dyre, fysiske prototyper.
Adskille udvikling af software og hardware
Tidsbesparelse: 3-10 måneder
Udviklingen af software til elbiler har og er fortsat en udfordring for bilproducenter.
Kinesiske producenter har centraliseret softwareudviklingen internt i huset og adskilt det fra hardware-udviklingen.
Adskillelsen betyder, at softwaren kan udvikles løbende, og at den ikke behøver at være fuldstændig færdig, når bilen kommer på markedet. Gennem opdateringer med over-the-air-løsninger kan bilerne få nye funktioner og fejlrettelser, efter de er solgt.
De løbende opdateringer forkorter også udviklingstiden og standardiserer softwaren på tværs af modeller.
Optimering af produktionsværktøjer
Tidsbesparelse: 1-4 måneder
De kinesiske producenter har sat denne fase som fokuspunkt for tidsbesparelse. Det opnår de ved at bruge digitale simulationer af værktøjerne, der skal bruges til udformning af bilerne, så de tidligere i fasen kan begynde at producere værktøjerne.
Derudover bruger de midlertidige og billigere værktøjer i for eksempel polymer frem for metal til testproduktion, inden de endelige værktøjer produceres.
Vertikal integration
Tidsbesparelse: 3-4 måneder
Mange kinesiske bilproducenter udvikler og producerer flere centrale komponenter selv, det gælder dele såsom batteripakker og elmotorer.
Gennem deres vertikale integration, hvor de selv kontrollerer flere led i udviklings- og produktionsprocessen, sparer de tid ved at have færre underleverandører at forhandle med, og de får mere kontrol over udvikling og design. Det giver samtidig bedre mulighed for at genbruge komponenter mellem forskellige bilmodeller.
Når de så vælger at køber dele udefra, samarbejder de oftest tidligt med leverandørerne og sikrer kvalitet fra start, så man minmere risiko for problemer med dele senere i processen.
Klar ledelsesstruktur
Tidsbesparelse: 1-3 måneder
En hurtig produktion kræver en ledelse, der kan træffe hurtige beslutninger, skriver Mckinsey i rapporten.
Derfor har kinesiske bilproducenter en meget disciplineret ledergruppe, som kan tage beslutninger på stedet. Det gør, at projekterne bevæger sig fremad uden lange forsinkelser.
Projektstyringen af bilernes design til produktion sker med hjælp fra kunstig intelligens. Gennem grundige analyser, kan AI hjælpe med at optimere og give realistiske tidsplaner til projekterne.
Ulemperne ved de hurtigt producerede biler
Der kan være ting at lære af de kinesiske bilproducenter, men de er heller ej perfekte.
Når udviklingen går hurtigt, risikerer bilmodellernes levetid på nyvognsmarkedet at blive kortere. Det giver økonomiske og produktionsmæssige risici for både producenter og leverandører, fremhæver konsulenthuset i rapporten.
I det klassiske bilmarked kan en model være aktuel i 7-10 år, og producenterne og forhandlerne kan nå at tjene de investeringerne hjem.
Hvis modellerne skifter hvert andet år, bliver de gamle modeller hurtigere mindre værd, og forhandlernes indtjening falder.
Kineserne viser, at hastighed kan være en konkurrencefordel, men i jagten på tempo risikerer industrien at betale prisen i form af lavere kvalitet og mere udskiftning.