23948sdkhjf

Auto-G's kædekontor er gået i rekonstruktion

Autogrossisten AG Automotives konkurs får nu konsekvenser for Auto-G's kædekontor. Selskabet, der står bag driften af Auto-G hovedkontoret og værkstedskæden Autoplus, er gået i rekonstruktion, og de fire medarbejdere er opsagt.

I kølvandet på konkursen for selskabet AG Automotive A/S i sidste uge er autogrossisten Auto-G's kædekontor nu også i økonomiske problemer. 

Derfor er selskabet Auto-G Dansk Grossist Union A/S gået i rekonstruktion men er i fortsat drift, og der gøres et forsøg på et rekonstruere selskabet, der fungerer som paraply for de tilbageværende Auto-G grossister.

Beslutningen blev truffet af en enig bestyrelse, fortæller bestyrelsesformand Lars From, der også var CEO for AG Automotive A/S indtil konkursen af dette selskab.

Søren Christensen Volder fra advokatfirmaet Bech-Bruun er kurator i konkursboet efter AG Automotive. Han er også rekonstruktør i Auto-G Dansk Grossist Union A/S. Ifølge Søren Christensen Volder og Lars From er planen hurtigst muligt at få et overblik over finanserne i aktiver, passiver og likviditet i Auto-G Dansk Grossist Union A/S med håbet om at kunne rekonstruere selskabet.

Det har selvfølgelig betydning for Auto-G, når et selskab som AG Automotive, der fylder cirka 50 procent på ejerskabet og omsætningsvolumen, går konkurs. Auto-G har tabt penge ved konkursen Lars From, bestyrelsesformand i Auto-G Dansk Grossistselskab A/S

- Det har selvfølgelig betydning for Auto-G, når et selskab som AG Automotive, der fylder cirka 50 procent på ejerskabet og omsætningsvolumen, går konkurs. Auto-G har tabt penge ved konkursen, og som ansvarlig ledelse har vi behov for at finde ud af status og hvordan, tingene ser ud, så vi kan sikre at svare enhver sit økonomisk, siger Lars From og fortsætter:

- Jeg vil gerne understrege, at Auto-G Dansk Grossist Union hverken er gået konkurs eller, hvad man tidligere kaldte betalingsstandsning, men er under rekonstruktion, siger han. Således betaler selskabet fortsat løn og udgifter til basal drift, men stifter ikke ny gæld.

Lars From beklager, at rekonstruktionen går ud over de fire ansatte hos Auto-G Dansk Grossist Union, der er opsagt. De fortsætter stadig deres daglige arbejde i opsigelsesperioden.

Værksteder søger væk

De tilknyttede værksteder i Autoplus værkstedskæden, der er berørt af nu konkursramte AG Automotive, er ifølge branchekilder begyndt at søge over i andre kædesamarbejder hos øvrige grossister i markedet. Men Lars From har ikke kendskab til, at værksteder på Fyn og Sjælland, tilknyttet det øvrige Auto-G netværk, er begyndt at søge væk.

- Man kan nok ikke fortænke Autoplus-værksteder i Jylland under AG Automotive at søge nyt, for det vil være som at gætte på aktiekurserne for Novo Nordisk at forudse konsekvenserne på sigt. Men for øvrige Autoplus-værksteder er det ’business as usual’, lyder det fra Lars From.

Autoplus værkstedskæden tæller cirka 110 værksteder over hele landet.

Grossisten AD Danmark har i annoncekampagner i Motor-magasinet i fredags slået til lyd for at benytte samme it-system som Auto-G, hvilket skulle gøre det nemt for Autoplus-værksteder at skifte.

Ikke tynget af gæld

Søren Christensen Volder istemmer, at grundlaget for Auto-G Dansk Grossist Union A/S er blevet ganske tyndt efter AG Automotives konkurs.

Det har været nødvendigt at trykke på ’pause’ for at beskytte alle kreditorer og debitorer og styring af processen Søren Christensen Volder, kurator, Bech-Bruun

- Det er dog min klare forventning, at vi kan løfte selskabet ud af rekonstruktionen senere. Det har været nødvendigt at trykke på ’pause’ for at beskytte alle kreditorer og samarbejdspartnere og styring af processen med overblik over blandt andet afvikling af varelager og lejemål. Selskabet er ikke tynget af kæmpe gæld. Det har også en del værdipapirer, der skal sælges. Processen skal gerne munde ud i, at alle får deres penge, og de nuværende aktionærer får selskabet tilbage, siger Søren Christensen Volder.

Syv berørte autogrossister

Han understreger, at de syv berørte grossistselskaber, med i alt femten grossistafdelinger, primært på Sjælland og Fyn, ud af Auto-G netværkets i alt 33 afdelinger, ikke er direkte berørt af rekonstruktionen, da de er ejere af Auto-G Dansk Grossist Union A/S og ikke omvendt.

De syv grossister, nogle med flere CVR-numre, er:

  • Bornholms Bremse og Koblingsservice i Rønne
  • Brødrenes Autodele A/S i Greve
  • Fyns Kardan & Bremsecenter i Odense
  • Ib Bruun & Co Autodele ApS I Roskilde
  • Retec A/S i Aabybro
  • Slagelse Autodele A/S
  • VSA Autodele ApS i Vestsjælland

Betalingsstandsning og rekonstruktion

  • Rekonstruktion er en formaliseret proces i konkursloven, der skal forsøge at redde virksomheden. Den kan iværksættes på baggrund af en betalingsstandsning, men den kan også indledes direkte. 
  • En rekonstruktion skal godkendes af skifteretten og indebærer udpegning af en rekonstruktør (ofte en advokat eller kurator).
  • Formålet er at finde en løsning – fx gennem en akkord (nedskrivning af gæld) eller ved at overdrage virksomheden (eller dele af den) til nye ejere.
  • Hvis rekonstruktionen ikke lykkes, ender det ofte i konkurs.
  • Betalingsstandsning er en slags “pauseknap”, hvor virksomheden får tid til at finde ud af, hvad der kan ske.
  • Rekonstruktion er næste skridt, hvor man går ind i en formel proces for at redde virksomheden.
  • I praksis ser man ofte, at en betalingsstandsning fører til rekonstruktion – men det er ikke altid tilfældet.

Kilder: Konkursloven/Erhvervsstyrelsen/Advokatsamfundet

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063