23948sdkhjf

Elbilerne har også brug for olie og service til drivlinjen

Mange tror, at olieskift hører fortiden til, men der er stadig én klassisk komponent, der nægter at gå på pension, nemlig gearolien.

Elbiler er kendt for at være næsten vedligeholdelsesfri, og værkstederne kan begynde at ane en fremtid uden skift af motorolie. Men elbilejerne skal vide, at de stadig skal have skiftet olie på den nye elbil en gang imellem – mere præcist olien på gearkassen.

Elbilers drivlinjer er simplere end de enten manuelle eller automatgear i benzin- og dieselbiler. I stedet for mange gear har elbiler som regel en enkelt gearudveksling, der sørger for at overføre motorkraften til hjulene effektivt. Men selv en såkaldt ’single-speed’ gearkasse har tandhjul, aksler og lejer, der har brug for smøring.

Hård og kort kørsel belaster

Med andre ord er det altså misforstået at el-biler er vedligeholdelsesfrie i forhold til smøremidler, fortæller Andy Nør Nielsen, afdelingsleder i FTZ.

Det er velkendt, at kørsel med trailer og tagboks er belastende for almindelige forbrændingsbiler, men det gælder også for elbilerne Andy Nør Nielsen, afdelingsleder, FTZ

- Det er velkendt, at kørsel med trailer og tagboks er belastende for almindelige forbrændingsbiler, men det gælder også for elbilerne. Det forhøjede tryk, som tandhjulene i gearkassen arbejder under, genererer mere varme i gearolien, hvilket over tid kan ændre oliens viskositet og dermed nedbryde oliens smøreevne. Resultatet af dette kan føre til øget friktion og slid, siger Andy Nør Nielsen og tilføjer:

- Alt for lange serviceintervaller til alt for korte køreture gør ikke noget godt for mekanikken i bilerne i dag.
Mange bilister har, ifølge FTZ, valgt elbilen med den begrundelse, at den er bedre egnet til korte ture end f.eks. en dieselbil. Dette er dog delvist fejlagtigt, da korte ture også er usundt for reduktionsgearkasserne i elbiler. Årsagen er, at gearkassen ikke når at blive varm nok ved korte ture, hvilket resulterer i kondensskabelse i gearkassens olie. Dette øger risikoen for slid i gearkassen.

Ifølge Andy Nør Nielsen er det noget, alle i branchen bør være opmærksomme på.

- Vi taler hver dag med værksteder, som ikke har fokus på at det er maksimalt anbefalede skifteintervaller, og at det er en rigtig god ide at vedligeholde anderledes, siger Andy Nør Nielsen.

Løsningen er simpel. Ved hård kørsel eller korte ture er det særligt vigtigt at skifte olien oftere. Da gearolien er ligeglad om den er påfyldt på en elbil eller en forbrændingsbil, betyder det, at det også er vigtigt med olieskift på elbilerne, hvilket er ny information hos mange elbilejere.

Skift for hver 100.000 km
Mens forbrændingsbilers motorolie typisk skal skiftes hver 10.000–20.000 km, kan elbilens gearolie som regel holde noget længere. Nogle producenter, som Tesla og Hyundai, anbefaler skift af olie i reduktionsgearkassen omkring hver 100.000 til 200.000 km, afhængigt af model og brug.

- Men man skal ikke lade sig narre af det høje interval, da det netop afhænger af bilistens kørselsmønster. Hvis olien først er nedbrudt, kan det føre til øget slid og i værste fald skade på gearkassen, og det kan blive en meget dyr reparation til. Det kan hurtigt koste mange tusinde kroner, hvis ikke olieskiftet matcher den pågældende kundes kørselsmønster - fortæller Andy Nør Nielsen.

Han tilføjer, at nogle desværre fejlfortolker begrebet ’Life time olie’ og har den forståelse, at olien ikke skal skiftes. I virkeligheden betyder Life time ofte ’indtil garantien udløber’.

- Så vil man forlænge gearkassens levetid, er det en god ide at kende den specifikke bils kørselsmønster og servicehistorik, da olien SKAL skiftes før eller siden, siger Andy Nør Nielsen.

Kundens kørselsmønster
Hos FTZ lyder anbefalingen derfor, at værkstedet bør tage en snak med elbilejeren for at danne sig et overblik over kørselsmønster og nødvendigheden af et gearolieskift.
Mekanikere skal huske at følge bilfabrikanternes anbefalinger og være opmærksomme på, at OE-anbefalinger ofte opdateres med meget kort varsel, senest set med Stellantis’ ændringer for PSA-motorer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062