23948sdkhjf

Laderet til lejere: For uambitiøst lyder advarsel om ny lov

Beboere i etageejendomme får fremover ret til opladning af elbiler – men uden krav om rimelig finansiering eller tilstrækkelig dækning, advarer brancheforeningen Dansk e-Mobilitet.

Et nyt lovforslag fra Social- og Boligministeriet skal implementere EU’s bygningsdirektiv og vil sikre, at beboere i boligfællesskaber får ret til at etablere ladeinfrastruktur til elbiler. Men i brancheforeningen Dansk e-Mobilitet vækker forslaget både glæde og frustration.

– Det er positivt, at elbilister i lejligheder nu får laderet. Vi har ventet på det her i årevis. Men det er desværre for uambitiøst, siger direktør John Dyrby Paulsen hos Dansk e-Mobilitet.

Dansk e-Mobilitet er brancheorganisationen for danske og udenlandske virksomheder med direkte kommerciel interesse i elbiler og består af medlemsvirksomheder fra hele værdikæden rundt om e-mobilitet, herunder energiselskaber, komponentleverandører, operatører af ladeinfrastruktur, producenter og importører af elektriske køretøjer, kommuner, vidensinstitutioner og virksomheder, der bruger elektriske køretøjer.

Lovforslaget, som netop er sendt i høring, lægger op til, at blot én ud af ti parkeringspladser i etageejendomme skal være med ladestik. Ifølge Dansk e-Mobilitet er det langt fra tilstrækkeligt, når elbiler ifølge ministeriets egne prognoser vil udgøre næsten halvdelen af bilparken i 2030.

– Det vil betyde, at f.eks. en almen boligforening med 50 parkeringspladser kun skal tilbyde fem med lademulighed – og kun hvis beboerne beder om det. Det er alt for lidt, siger Paulsen.

Beboere betaler selv

Selvom beboerne får ret til at få en lader, skal de selv betale for etablering og drift – også selvom de ikke har en fast p-plads. Det stiller mange lejere i en vanskelig situation og risikerer at bremse den grønne omstilling.

Hvis man bor i lejlighed, bliver man reelt snydt for de økonomiske og miljømæssige fordele John Dyrby Paulsen, direktør, Dansk e-Mobilitet

– Det er både billigere og grønnere at køre elbil. Men hvis man bor i lejlighed, bliver man reelt snydt for de økonomiske og miljømæssige fordele, siger Paulsen.

Han foreslår, at finansieringen i højere grad bør løftes af boligfællesskabet – evt. med statslig støtte som tidligere set i 2021.

Boligsektoren grøn nøgle 

I Danmark bor ca. 967.500 personer i almene boliger – svarende til hver sjette dansker. Mange af disse bor i etageejendomme, hvor etablering af ladestandere ofte bremses af flertallet af beboere, som endnu ikke har elbil.

– Det her er en akilleshæl i den grønne omstilling. Hvis ikke boligfællesskaber får bedre rammer og incitamenter, risikerer vi at udelukke en stor del af befolkningen fra at vælge elbil, siger Paulsen.

Dansk e-Mobilitet håber, at politikerne strammer forslaget og sikrer, at lovgivningen bliver på niveau med ambitionerne i EU-direktivet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047