Alfa sagde tak for sidst til Ford og BMW

Forestil dig en forårsdag på en af de store europæiske racerbaner. Monza måske. Eller Nürburgring – og det er Nordsløjfen vel at mærke. Det er lidt køligt. Bleg sol. Midten af 1960’erne.
Larmen af karburatorer. Skrig af dæk, der låser under kikset nedbremsning. EM for standardvogne. Og især på Monza er det jo en skandale, at Alfa Romeo’erne bliver kørt bagud. Af englændere og tyskere…
Men sådan var det. Så Alfa Romeo-ejere kan derfor takke netop BMW og Ford for, at Alfa Romeo Giulia Sprint GTA blev skabt.

Alfa Romeo er jo et bilmærke med sine rødder og sin selvforståelse i motorsporten. Men i midten af 1960’erne måtte man konstatere, at BMW’s 1800 Ti SA og Ford’s Lotus Cortina var for hurtige. Derfor fik Alfa Romeo’s motorsportsafdeling Autodelta til opgave af udtænke og konstruere noget, der kunne vise udstødningsrør til BMW og Ford.
Og dette ”noget” blev en letvægtsudgave af sportscoupéen Giulia Sprint GT.
Meget måtte der gøres. Tricksene var der mange af. Mest markant var den ubønhørlige jagt på lav vægt – og med den rigelig brug af aluminium. Således bestod karrosseriet af sammennittede aluminiumplader. En del af vognbunden og vangerne var fortsat at stål. Koblinghus, topdæksel, bundkar og selvfølgelig fælgene var i magnesium. Letvægt, letvægt, letvægt.
Så det var passende, at denne variant fik modelnavnet GTA – hvor A faktisk betyder Alleggeritat – altså ”gjort lettere,” og dermed står A’et ikke for Aluminium. Heller ikke selv om dette letvægtsmateriale hedder Alluminio på italiensk.
Autodelta så rigtigt. Letvægt var vejen – i øvrigt som englænderen Colin Chapman med sportsvognene Lotus Elite og Elan gjorde sig til talsmand for i den samme periode. Lige som letvægt var fokus i Formel 1-bilerne udtænkt af den høje englænder med overskægget.

Hvid skønhed på danske hænder
Tilbage til Italien: Alfa Romeo Giulia Sprint 1600 GTA vandt ETCC, det europæiske mesterskab for standardvogne i 1966, 1967 og 1968 samt en række nationale mesterskaber i den sidste halvdel af 1960’erne
Den lille 1300 GTA Junior vandt det europæiske mesterskab for standardvogne i 1969, 1970 og 1972 og også en lang række nationale mesterskaber.
Og sådan blev det faktisk ved helt ind i 1970’erne med to EM-titler til GTA’en med stålkarrosseri og 2-liters motorer – først 1750 GTAm i 1970 og derefter 2000 GTAm i 1971.
En af de lette, elegant tunede GTA’er er faktisk på danske hænder. Det er denne Giulia Sprint 1600 GTA fra 1965, der er ejet af Kasper Westberg.
At Westberg er Alfa Romeo-entusiast helt ind til sit inderste, understreger hans erkendelse, som han må af med, inden han svarer på spørgsmål om den hvide coupé.
- Jeg er rigtig god til at købe Alfa Romeo’er. Jeg er pissedårlig til at sælge Alfa Romeo’er. Og i virkeligheden har jeg alt for mange Alfa Romeo’er.
- Men altså: Mer’ vil jo altid have mer’ – og jeg drømte længe om en Giulia Sprint GTA. Og en dag købte jeg en – stelnummer AR613544. Produceret den 22. juni 1965. Det er den hvide her.
Så det var passende, at denne udgave variant fik modelnavnet GTA – hvor A faktisk ikke står for Aluminium. Heller ikke selv om aluminium hedder Alluminio på italiensk.
Kasper, hvornår købte du din GTA?
- Bilen kom til Danmark i 2021. Egentlig var det bare min tanke, at den skulle køre en tur om søndagen. Men som den fremstod for nu fire år siden, var den for langt fra originalen. Så den skulle lige restaureres. Og det på den rigtige måde.
- Det var jo min oprindelige tanke, at bilen “bare” skulle køre på gaden. Men jeg fik idéen – måske skulle den også på bane en dag. Så jeg monterede også et bur.
Men Kasper – din Alfa Romeo er jo på ingen måde Alfa Romeo-rød?
- Nej, efter tre-fire års restaurering skulle bilen så males. Og jeg valgte den hvide farve, som bilen havde den 22. juni 1965. Så på den måde, blev den så tæt på original, som den kan komme.

Smuk er den jo – hvordan kører den så; den hvide Alfa Romeo?
- Det er et “forfærdeligt” godt spørgsmål – og helt ærligt: Jeg har endnu kun været på tre-fire ture på vejen. Og jeg drømmer fortsat om at prøve den på bane en dag. Så når jeg virkelig ved det, skal jeg nok svare på dit spørgsmål.
Giulia Sprint 1600 GTA
Karrosseri: 2+2-personers coupé
Opbygning: Langsliggende frontmotor, baghjulstræk
Motordesign: 4-cylindret rækkemotor, DOHC
Slagvolumen: 1.570 cm3
Effekt: 115 hk ved 6.000 o/min.
Vægt (uden fører): 850 kg
Acceleration 0-100 km/t: Cirka9 sek.
Topfart: 185 km/t