Efter nedtur i USA og Europa: Kinesiske bilproducenter retter blikket mod Afrika
I kampen om kunderne forsøger kinesiske elbilproducenter at komme ind på det afrikanske kontinent. I kampen mod faldende salgstal på grund af restriktioner på eksport til USA og Europa, ser Kina nu potentiale på det afrikanske marked for el- og hybridbiler på jagt efter efter nye markeder.
Det skriver Reuters.
Selv om Afrika er hjemsted for over en milliard mennesker, hæmmer lave indkomster og høje importafgifter producenternes bestræbelser på at sælge flere biler på kontinentet. Samtidig er det også vanskeligt at have en ren elbil, da strømforsyningen er upålidelig, og der mangler opladningsinfrastruktur.
Men nu vil BYD, Chery Auto og Great Wall Motor (GWM) bruge en ekspansion i Sydafrika som et springbræt i en strategi for hele kontinentet.
- Vi betragter Sydafrika som et meget vigtigt marked for vores globale ekspansion, siger Tony Liu, administrerende direktør for Chery South Africa, til Reuters.
Han kalder Afrikas mest udviklede bilmarked for "porten til det afrikanske kontinent".
Næsten halvdelen af de 14 kinesiske bilmærker, der i øjeblikket er aktive i Sydafrika, blev lanceret sidste år. Flere, herunder Dongfeng, Leapmotor, Dayun og Changan, kører også snart ind på markedet, skriver Reuters.
Tony Liu siger, at Chery overvejer partnerskaber eller at bygge sin egen fabrik til at producere biler til det sydafrikanske marked og eksportere til resten af kontinentet og potentielt Europa. Og på den måde kan bilkoncernen få del af et statsligt incitamentsprogram, der giver rabat på indenlandsk producerede køretøjer.
Indtil nu har lokal produktion ikke givet mening for GWM, som er den største kinesiske bilproducent i Sydafrika målt på salg, at lokalisere komponentproduktionen, siger driftsdirektør Conrad Groenewald til Reuters, da kinesisk import har været billigere.
Det er dog ved at ændre sig, og outsourcing til en lokal producent eller etablering af et semi-knockdown-anlæg, som ville forvandle delvist formonterede sæt til færdige er muligheder.
- Jeg tror, at nu hvor vi har fået stordriftsfordele ... er vi igen nødt til at se på disse forundersøgelser i løbet af de næste 12 måneder, siger han.
.\\˙ MarketWire