23948sdkhjf

København tiltrækker nye bilpræsentationer på stribe

Prisniveau et tårnhøjt i København. Alligevel vælger flere og flere bilmærker at lancere nye modeller. Årsagen er enkel nok for med København som kulisse bliver selve fortællingen om den nye model billigere og samtidig har journalisterne ikke det fjerneste imod at tage en ekstra overnatning.

Om få uger lancerer Mercedes-Benz deres vigtigste bil i flere år og til efteråret skal København lægge asfalt og elektrisk mobilitets-hype til lanceringen af hvad der tidligere var verdens mest solgte elbil, Nissan Leaf. Næste år følgere flere tyske mærker.

Jo, det går godt med at tiltrække bilevents til Hovedstaden og forklaringen er egentlig enkel nok, hvis man spørger en af specialisterne udi at forberede billanceringer.

Navnet er Trine Krastrup og hun har siden Semlers Volkswagen City Studio lukkede på Rådhuspladsen arbejdet professionelt med at foretage den indledende planlægning, når eksempelvis de store tyske producenter er i den forberedende fase med planlægningen og valg af lokation.

Som hun ser det er en af de store fordele ved København, at bilproducenterne får en del af fortællingen om den nye bil forærende, når journalisterne skal køre gennem en by, hvor hovedparten af bilerne er elektriske.

- I København får du en del af fortællingen forærende, fordi storytellingen omkring det urbane og moderne er over det hele. Hvis omgivelserne var et andet sted med masser af dieselbiler i gaderne, skal man arbejde meget med fortællingen. I København er der opladning overalt i bybilledet, så journalisterne selv kan se hvordan elektrisk mobilitet fungerer i praksis. Det understreger fortællingen, vurderer hun.

Lufthavn tæt på

En anden medvirkende årsag til Københavns popularitet er nærheden til lufthavnen og så det faktum, at København er en by, som du nemt kan flyve til fra hele verden.

Desuden er København en fordel som destination, hvis der er nogle journalister, der af praktiske grunde er nødt til at have en ekstra overnatning i København eksempelvis hvis de kommer fra steder langt fra Europa.

- Det argument har jeg hørt fra bl.a. Volkswagens event-team, hvor man forklarer, at journalister ser det som en bonus at skulle have en ekstra overnatning i København frem for en kedeligt golf-hotel eller en mindre by. København har som by så meget urban og international feel-good medvind, at medie-folk nærmest ser det som en fordel, hvis de er nødt til at tage en overnatning ekstra i København, siger hun.

Uden at gå i detaljer om hvilket mærke der er tale om, så er Trine Krastrup i øjeblikket i fuld gang med at planlægge indtil flere internationale lanceringer næste år med udgangspunkt i København.

Cool og Skandinavisk

I begyndelsen af juli har Mercedes-Benz verdenspremiere på modellen, Mercedes-Benz CLA, der er første model på en ny MMA-platform (Mercedes-Benz Modular Architecture) og selv om Mercedes-Benz i Danmark ikke har ret meget med lanceringen af gøre, så stiller de dog op med støtte omkring det praktiske fra forhandlere, men ellers er det en beslutning fra hovedkvarteret, at København lægger asfalt til. Når testkørslen er overstået, vil der have være 300 medier gennem eventet, der afvikles fra et nyrenoveret hotel i udkanten af København.

- Når København er blevet udvalgt, tror jeg, det hænger sammen med den moderne arkitektur og så det faktum at København har ’’adopteret’’ elbilen i så høj grad. Desuden har København en atmosfære af ’’scandi cool’’ der passer perfekt til bilens design. Med modellen CLA vender Mercedes-Benz tilbage til et design-sprog, som nogle kunder har efterspurgt. Et design, som det var i ’’de gode gamle’’ dage, og her passer København helt perfekt, siger Mercedes-Benz danske presse-ansvarlige, Mette Taarn Pedersen.

Toyota var blandt de første

Blandt de mærker, der har været flittige til at benytte København, er Toyota, som har benyttet København til lancering af nye bilmodeller en del gange.

Senest var mærkets første dedikerede elbil, Toyota bZ4X, tilbage i sommeren 2022 for over 300 journalister fra hele Europa.

- En af årsagerne var, at der i Danmark er en generel, meget positiv tilgang blandt politikere og offentlige instanser til initiativer, der reducerer CO2 og andre skadelige emissioner. Derudover betragtes Danmark i udlandet i høj grad som et foregangsland inden for den grønne omstilling og bæredygtige løsninger. København er på samme tid en både historisk traditionel, charmerende og hypermoderne storby med høj kvalitet inden for en lang række områder, hvilket passer godt til Toyotas værdier, vurderer Anders Tystrup, pressechef Toyota Danmark A/S.

Billedtekst:

Tidligere stor hun i spidsen for Volkswagen City Studio på Rådhuspladsen i København. Hun har Trine Krastrup gjort det til sin levevej at planlægge events og lanceringer for bilproducenter. Både danske og internationale

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063