Kia-salgsdirektør: EV3 er kun begyndelsen på elbils-offensiv i Europa

Kia har de seneste år cementeret sin position på det europæiske bilmarked og overhalet etablerede konkurrenter som Ford, Opel og søstermærket Hyundai.
Med et strategisk fokus på elektrificering er den koreanske bilproducent klar til at udvide sin markedsandel yderligere – men samtidig vokser presset på både bundlinje og bæredygtighedsmål.
Det skriver Automotive News Europe.
I årets første fire måneder har Kia opnået en markedsandel på 4,1 procent i Europa – en markant fremgang fra 3,2 procent før pandemien.
En afgørende faktor er den fuldelektriske EV3, som alene har solgt 24.154 enheder og indtager pladsen som den sjette bedst sælgende elbil i Europa i perioden. Det har løftet Kias andel af elbilmarkedet til 5 procent – et procentpoint over mærkets samlede markedsandel.
Ifølge salgsdirektør for Kia i Europa, Carlos Lahoz, er EV3 kun begyndelsen.
Med lanceringen af EV4 – en kompakt sedan og hatchback – i tredje kvartal, satser Kia på at styrke sin elektrificerede portefølje yderligere.
EV4 skal produceres på Kias europæiske fabrik i Zilina, Slovakiet, hvilket skal gøre det lettere og hurtigere for mærket at tilpasse sig ændringer i efterspørgslen. Hertil kommer PV5 – Kias første model i segmentet for lette erhvervskøretøjer.
- Hvis vi satser for meget på forbrændingsmotorer, risikerer vi at misse CO₂-målene og blive ramt af bøder. Omvendt kan for stort fokus på elbiler skade vores indtjening, udtaler salgsdirektør Carlos Lahoz til Automotive News Europe.
Kias strategi udfolder sig i et europæisk marked, som stadig ligger cirka 2 millioner biler under niveauet fra før COVID-19. Samtidig er bilindustrien præget af geopolitisk usikkerhed, svingende råvarepriser og stigende regulatoriske krav, skriver mediet.
Kia forsøger at imødegå disse udfordringer med teknologisk innovation og fleksibel produktion – men må samtidig acceptere lavere profitmarginer på elbiler, som ofte er dyrere at udvikle og sælge end traditionelle benzin- og dieselmodeller.
Ifølge DataForce-direktør Marc Odinius, der talte på Automotive News Europe Congress den 12. juni, er Kia blandt de mærker, der i år har gjort de største fremskridt med at reducere CO₂-udledningen. Det kan vise sig afgørende, i takt med at EU skærper kravene og indfører strengere bødeordninger for producenter, der ikke lever op til emissionsgrænserne.
Kia står dermed over for et nyt kapitel i sin europæiske udvikling. Det handler ikke længere kun om vækst – men om at sikre, at væksten er både grøn og rentabel.