Dækbranchen: M+S mærkning af dæk skal trækkes ud af nye vinterdækregler

Tilfredsheden er lunken hos organisationen Dækbranchen Danmark med Folketingets endelige vedtagelse forleden af, at man fra 1. juli skal køre med vinterdæk i vinterføre. For der er for meget plads til fortolkning, mener dækbranchen, der især gerne havde set forbud mod M+S mærkede dæk og kun 3PMSF-mærkning – kaldet ’snefnugmærkning’ – som i vores nabolande Tyskland og Sverige.
Ifølge direktør i Dækbranchen Danmark, Volker Nitz, er det Færdselsstyrelsen, der har trukket den anden vej i forhold til hvad dækbranchen og flere politikere gerne havde set.
- Vi er generelt glade for at være kommet så langt, som vi er, og det er et godt skridt i retning af en egentlig vinterdæklovgivning. Men ændringen af lovgivningen giver for meget plads til fortolkning, som vil være op til den enkelte politimand i et aktuelt vejrlig. M+S er godt nok i let vinterføre, men i hårdt føre skal dækkene være snefnugmærkede. Vi havde været ude over fortolkningsrisikoen, hvis der kun blev stillet krav om snefnugmærkning, siger Volker Nitz.
Ifølge direktøren er det M+S, der definerer typegodkendelsen for vinterdæk, og at Færdselsstyrelsen betragter 3PMSF som et tillæg i de UNECE-regler, der skal implementeres herhjemme i forbindelse med lovgivningen.
Motor-magasinet har bedt Færdselsstyrelsen om en kommentar.
M+S sommerdæk tosset
Ifølge Dækbranchen Danmark, der både taler med politikere og har givet høringssvar til lovændringen, læner trafikordførere og partier sig mest op ad Færdselsstyrelsens holdninger ved lovgivning.
Det er jo himmelråbende tosset, når styrelsen på sin hjemmeside under ’Vejledning om dæk’ selv skriver, at 3PMSF-mærkede dæk er de bedste ved sne på vejene Volker Nitz, direktør, Dækbranchen Danmark

- Det er jo himmelråbende tosset, når styrelsen på sin hjemmeside under 'Vejledning om dæk' selv skriver, at 3PMSF-mærkede dæk er de bedste ved sne på vejene. Efter den nye lov er M+S mærkede sommerdæk til personbiler, SUV- og terrænbiler fortsat tilladt. Det kan give problemer med både fysiske uheld og ved vurdering af politiet i aktuelle situationer på vejene, fremfører Volker Nitz.
Han og dækbranchen håber, at forsikringsbranchen vil bakke op om en stramning af de nye regler, så M+S mærkede dæk ikke længere er tilladt.
- Vi vil gerne have forsikringsbranchen og værksteder mere med på banen og få data fra skadesvurderinger, når en skadet bil er på værksted, om hvilke dæk den kører på. I Tyskland er forsikringsdækningen afhængig af situationen, og kører man på åbenlyst uegnede dæk til vejrliget, kan bilejeren risikere at betale ’hele møllen’ selv for reparation, siger Volker Nitz.
F&P ønsker klare regler
Dækbranchen Danmark har ikke været i direkte dialog med forsikringsselskaberne men efterlyser en tilkendegivelse, herunder fra brancheorganisationen F&P.
I sit høringssvar til arbejdet med den nye lov har F&P anført, at forsikringsbranchen ser et klart behov for mere præcise og skærpede regler for vinterdæk for at styrke trafiksikkerheden i vintermånederne. F&P har samme holdning som Dækbranchen Danmark om, at det skal tydeliggøres, at M+S-mærkede sommerdæk ikke er egnede som vinterdæk, men at helårsdæk, mærket med M+S samt 3PMSF, kan være tilstrækkelige under visse forhold, der bør præciseres for at undgå misforståelser. Herunder en definition på vinterføre.