23948sdkhjf

Italiensk cirkusdirektør satte gang i danske Cepelos succeseventyr

Fra at sælge en lille powerbank er den danske virksomhed på få år vokset til at blive en markant leverandør af test- og ladeudstyr til autobranchen.

Nogle gange er det tilfældigheder, der fører til succes. Men det er nok sjældent, at en italiensk cirkusdirektør er involveret, som for leverandøren Cepelo i Aalborg, der i dag er vokset fra garage-forretning til succesfuld virksomhed med millionomsætning af især test- og ladeudstyr til autobranchen.

I skrivende stund er også sporings- og elbilbatteri-lifte kommet i programmet med første container, der blev tømt ind på lageret bogstavelig talt samtidig med Motor-magasinets besøg.

Virksomheden ejes ligeligt af ægteparret Cermila og Peter Lorentsen – deraf navnet Cepelo. Peter Lorentzen fik svendebrev i 1999 som mekaniker hos Finn Jørgensen Automobiler, Citroën Amager. Han begyndte at sælge biler, blev ansat hos Nordania Leasing og siden direktør for leasingselskabet Easy Fleet, der i dag hedder Spar Nord Leasing.

Autel gennem cirkuschef

Efter en periode i Norge tog ægteparret en stor beslutning i 2013; de ville starte egen virksomhed med salg af innovative produkter. Med rejser til Asien, og udlevering af ’stakkevis af visitkort’, blev den lille bilstarter Monster Powerbank et salgshit i Danmark og Europa som første produkt på hylderne. På den franske Equip Auto-messe udviklede Peter Lorentzen et forretningsmæssigt venskab med italienske Electromem og deres produkter. Og det skulle blive en farverig italiener, der kom til at definere den videre rejse.

- Italienerne er nogle herlige mennesker, og en dag i 2015 fik jeg besøg af en vaskeægte italiensk cirkusdirektør, der var som en hvirvelvind. Han havde kontakt til det kinesiske mærke Autel – der i dag er vores største samarbejdspartner. Autel lancerede i 2016 en helt unik, trådløs tablet, som vi fik i programmet, og som mange danskere havde set på Youtube. Den solgte vildt godt i Danmark – og så tog det fart derfra, fortæller Peter Lorentzen.

Autel er i dag kæmpestore og på børsen i Shanghai og på aktieindekset Nasdaq. Firmaet er gået ind i udstyr til ADAS og sporing, og senest også udstyr til batterireparation på elbiler.

Mission i autobranchen

Fra en start med forskellige typer produkter har Cepelo i dag valgt at have fokus på især autobranchen, der fylder 60 procent af forretningen med i alt 1.300 varenumre.

I 2023 flyttede Cepelo domicil fra 600 til 2400 lejede kvadratmeter i Aalborg SV, hvor der er plads til forventet vækst og ansættelse af flere medarbejdere som kolleger til de nu 20. Her er bl.a. indrettet teknisk support, værksted samt et stort showroom til produktdemoer, kurser, store kundearrangementer mv.

Vi vil gerne sælge og understøtte produkter med unikke features og arbejder på at blive kendt i branchen som en pålidelig leverandør gennem gode anbefalinger Peter Lorentzen, ejerleder, Cepelo A/S

- En del af vores varer fylder og har brug for at blive fremvist og demonstreret, for eksempel ADAS- og inspektionsudstyr. Vores mission er at udvide produkter og servicetilbud, der kan støtte op om autobranchen, siger Peter Lorentzen og fortsætter:

- Vi vil gerne sælge og understøtte produkter med unikke features og arbejder på at blive kendt i branchen som en pålidelig leverandør gennem gode anbefalinger. I dag sælger vi også ganske dyrt ADAS-udstyr og bliver naturligvis glade, når en af vores fremsynede kunder vælger at udskifte sin gamle til vores nye integrerede ADAS- og sporingsenhed IA 1000 ubeset for næsten 300.000 kroner, der er mere effektiv og sparer tid i forhold til den gamle. Det gør man kun, hvis man har fuld tillid til os og er tilfreds med både produkt og service, siger Peter Lorentzen.

Hvert tredje værksted

Blandt Cepelos kunder er også et voksende antal mærkeforhandlere – eller tidligere mærkeforhandlere, der vælger at pille skilte ned og orientere sig mod nye leverandører. I alt samarbejder Cepelo med 1.200 danske værksteder, oplyser virksomheden. Det svarer til cirka en tredjedel af samtlige danske værksteder.

Forretningen dækker både Danmark og Norge med et særskilt selskab. Regnskabet for 2024 bliver aflagt i juni med et resultat på cirka to mio. kr. efter skat samlet for begge selskaber.

- Vi har masser af planer for fremtiden og vil investere i personale og forretningen som helhed for at vokse på både kundeunderlag og varer, siger Peter Lorentzen.

Med kernefokus på autobranchen vil Cepelo også kigge mere mod byggebranchen, der kan have behov for samme produkter. Virksomheden er i forvejen i Sverige og Finland på industrisiden.

- Vi ser desuden muligheder på nye markeder, blandt andet med vores eget varemærke, Zmartgear, som er specialværktøjer, vi selv udvikler sammen med flere fabrikker, fortæller Peter Lorentzen og fremdrager et nyt inspektionskamera, som kan styres via en smartphone.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.07