23948sdkhjf

Efter ti måneder kommer Ford endelig med løsning på bremsefejl

Ford er efter ti måneders undersøgelser af bremseproblemer på Mustang Mach-E klar med en opdatering, der skal løse problemerne.

Der er nyt i sagen om bremsesvigt i Ford's elbil Mustang Mach-E. Efter 10 måneders mystik, hvor mindst 29 danske Ford Mach-E bilejere har gået i uvidenhed omkring, hvorfor de har oplevet problemer med at bremse i deres elbil, er Ford nu parat til at løse problemet. 

De kommende dage får 4500 danske Mustang Mach-E-ejere besked om, at deres bil ved det førstkommende værkstedsbesøg får en softwareopdatering af deres elbil, der skal gøre bremsesystemet mere robust. Opdateringen vil give bilens elektriske brake boost (EBB) et højere og længerevarende bremsetryk, skriver FDM på deres hjemmeside

I marts udtalte Ford til FDM, at det var 29 tilfælde i Danmark, hvor Mustang Mach-E ejere oplevede bremseproblemer. FDM's europæiske søsterklubber har ikke har set lignende problemer i andre europæiske lande. 

En af de danske Mustang Mach-E ejere, der har oplevet problemer med at bremse, er Ann Kristiansen, der købte sin Mustang Mach-E i start november 2023. Hun oplevede kort efter købet, at da hun prøvede at bremse, var der ingen reaktion. Først da hun trykkede på bremsen fjerde gang, bremsede bilen. 

- Det var ubehageligt og underligt, men jeg slog det hen, fordi jeg tænkte, at det ikke kunne passe. Det var også om aftenen, hvor der ikke var andre på vejene, og det skete med lav hastighed, udtalte hun til Nordjyske i februar, fire måneder efter, at hun havde købt bilen. 

FDM kontakter Ford Danmark

Hos FDM fik man omkring årsskiftet de første henvendelser fra medlemmer, som havde oplevet bremsesvigt på deres Ford Mach-E, fortæller Lone Otto, områdechef for teknisk rådgivning hos FDM.

- Herefter tog vi straks fat i Ford Danmark, der på daværende tidspunkt ikke var bekendt med problemet, siger Lone Otto.

Hos Ford Danmark begyndte man med det samme at undersøge sagen. Bilproducenten kunne dog ikke umiddelbart finde nogle fysiske defekter på bilerne eller lagrede fejl i bilernes motorstyring. Ford kunne heller ikke genskabe de oplevede bremsesvigt. Man havde dog en formodning om, at der var nogle særlige faktorer, der kunne have spillet ind, forklarer Lone Otto.

- Ford foretog efterfølgende en lang række undersøgelser samt en masse test under kolde forhold i blandt andet Sverige. Det gjorde Ford på baggrund af interview med de berørte bilejere, der havde indrapporteret bremsesvigt, hvor flere var sket i koldt og fugtigt vejr. Hypotesen var derfor, netop at de forhold spillede ind, fortæller FDMs områdechef.

Ikke kun Ford 

Lone Otto påpeger, at elbiler bremser på en anden måde end en benzin- og dieselbiler gør. 

- I dag vil mange forbrugere opleve, at bilerne bremser på en anden måde, end de er vant til. Hvis man kører i en elbil, der har rigtig meget rekuperation, hvor man alene bremser ved hjælp af bilens elmotorer. Ulempen ved det er, at bilens bremser aldrig kommer på arbejde og risikerer at være kolde og rustne, når de pludselig skal bruges, siger Lone Otto og tilføjer:

- Mange kender det fra en benzinbil, der har kolde bremser. Så skal man ofte også træde lidt længere på bremsepedalen, som ofte også kan føles lidt hårdere. På de nyere biler, både fossile og elbiler har man en såkaldt brake boost altså en elektrisk bremseforstærker. Det er noget, man har haft i mange år, fortæller FDMs områdechef.

Motormagasinet har forsøgt at få en kommentar fra Ford Danmark, men har ikke fået svar på spørgsmålene.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.106