23948sdkhjf

Analytiker om kæmpe salg: - Nu giver K.W. Bruun's ageren mening

Salget af K.W. Bruun importforretning kom bag på brancheanalytiker, som nu ser importørens ageren de seneste år i et nyt lys.

Det var lidt af den bombe, der sprang i den danske bilbranche sent fredag eftermiddag, hvor K.W. Bruun kunne informere om, at K.W. Bruun Import og K.W. Bruun NxT er blevet solgt til den canadiske gigant, Global Auto Holdings.

For brancheanalytiker René Tønder kom salget af K.W. Bruuns importvirksomhed som en overraskelse. Han har gennem længere tid troet på, at en stor nordamerikansk spiller ville gå ind på det danske og derigennem også skandinaviske marked.

- Det er ikke overraskende, at der kommer en stor nordamerikansk spiller ind på det danske marked. Men det er for mig overraskende, at det er K.W. Bruun, forklarer René Tønder, indehaver af konsulentvirksomheden Autoinc.

Fredag udsendte K.W. Bruun en pressemeddelelse om salget til Global Auto Holdings. Pressemeddelelsen forklarer næstformand Maria Bruun-Lander, at hun, hendes far Anders Bruun, bestyrelsen og ledelsen i K.W. Bruun i nogle år afsøgt markedet for mulige købere af K.W. Bruun og kort før Anders Bruuns død fredag den 20. september nåede at indgå en aftale med den canadiske bilgigant.

I pressemeddelelsen fra K.W. Bruun og salget til Global Auto Group, udtaler Maria Bruun-Lander, at K.W. Bruun Import og K.W. Bruun NxT under den nye ejer står overfor en international ekspansion og at den har de bedste forudsætninger med en ejer som Global Auto Holdings.

Brancheanalytikeren ser også K.W. Bruun som et interessant køb for den nordamerikanske gigant.

- Det der gør K.W. Bruun interessant er, at de også har en stor forretning i Sverige. Jeg tror, at det er en del af noget større, hvor Danmark og Sverige med købet af K.W. Bruun er et brohoved ind i Skandinavien og Nordeuropa.

Forklarer K.W. Bruun's ageren

Set i lyset af den store handel, forstår brancheanalytikeren bedre den måde, som K.W. Bruun har arbejdet på de seneste år.

- Der er nogle brikker, der falder på plads i forhold til den måde, som K.W. Bruun har ageret på overfor deres forhandlere. For de har været lige barske nok i forhold til en langsigtet strategi, hvor man fortsat vil have nogen til at sælge biler for sig. Men nu hvor man kender baggrunden, så giver det god mening, lyder det fra René Tønder. Det har ifølge brancheanalytikeren handlet om at vise en høj indtjening for at kunne tiltrække internationale købere og opnå den bedst mulige pris ved et salg.

- De har vist nogle år med meget høj indtjening. Og så er det jo ud fra den indtjening, at man sætter prisen, når man sælger selskabet. Det er en god forretning og derfor får de også en god pris for det.

De seneste tre regnskabsår har K.W. Bruun Import haft et resultat på mellem 900 millioner kroner og en milliard. Ifølge Wall Street Journal betaler køberen Global Auto Group 1,2 millarder dollars for K.W. Bruun Import og K.W. Bruun NxT.

Sælger K.W. Bruun importforretningen på toppen?
- Det er i hvert fald ikke noget dårligt tidspunkt. For den optimering af indtjeningen, som man har præsteret de seneste år, den kan man ikke gøre igen. Og marginalerne hos importørerne er også under pres. De har eksekveret forløbet de seneste år rigtig godt, mener René Tønder.

Mere pres på indtjeningen

Med canadiske Global Auto Holdings som ny ejer, skal de danske forhandlere nok ikke forvente, at presset på dem bliver lettet. Tværtimod, mener René Tønder.

- Hvis en køber giver en høj pris, så skal der optimeres yderligere. Det betyder også, at det ikke bliver lettere at være forhandler. Presset vil bare blive større på forhandlerne med den nye ejer af K.W. Bruun, mener brancheanalytikeren. Han påpeger, at  Global Auto Holdings har en kapitalsfonds-lignende tilgang til opkøb og derfor også har fokus på både hastig vækst og stor indtjening.

Konsolidering i forhandlerledet

Når der bliver konsolideret på importør-siden, så er det René Tønders opfattelse, at der nødvendigvis også må ske en yderligere konsolidering i forhandlerledet, så de to parter matcher hinanden. Særligt fordi flådesalg og leasing er så omfattende en del af at drive bilforretning i dag.

- K.W. Bruun Import vil få brug for stærkere partnere i detail-ledet. Når den ene side konsoliderer sig, så er der også behov for konsolidering på den anden side.

René Tønder forestiller sig, at en partner som Van Mossel kunne være en interessant samarbejdspartner for K.W. Bruun, fordi de har forhandlere i en række lande og akkurat som K.W. Bruun er i færd med at ekspandere i Europa.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125