23948sdkhjf

Uno-X er først med el-følgebiler under Tour de France

De første to fuldt elektriske biler bliver udfordret af den franske ladestruktur under det tre uger lange landevejsløb, der starter lørdag i Italien.

Intet andet hold har tidligere gennemført Tour de France med kun elektriske teambiler. Det bliver således historisk når Uno-X Mobility indsætter to Skoda Enyaq elbiler, når Tour de France starter i Firenze på lørdag den 29. juni.

Som en virksomhed i Reitan Retail investerer Uno-X Mobility massivt i Norge og Danmark i lynopladning til både passager- og tunge køretøjer. Formålet med at køre i elbilerne er at vise, at det er fuldt ud muligt at gennemføre Tour de France løbet med elbiler, og bidrage til at øge andelen i årene fremover.

- Uno-X Mobilitys mission er at udvikle og fremme løsninger til bæredygtig mobilitet. Vores cykelhold er et symbol på den transformation, vi har startet, til at blive en fremadskuende mobilitetsspiller, og vores brug af elbiler under Tour de France er et godt eksempel på, hvordan vi kan bidrage til små, men positive og grønne forandringer i den rigtige retning, siger chef for administration og drift hos Uno -X Mobility Cycling AS, Anders Eia Linnestad.

Vigtig milepæl globalt

Virksomheden har arbejdet sammen med arrangøren af Tour de Franske, A.S.O, og Skoda om at finde løsninger, der sikrer, at det er muligt at bruge elbiler under årets løb. Skoda er den officielle hovedsponsor for Tour de France, og Skoda-fabrikken har over 200 eventbiler hvert år, hvoraf størstedelen i øjeblikket er plug-in hybrider.

- Vi er meget stolte af at have de elbiler, der bliver brugt som en del af løbet under Tour de France. Dette er en vigtig milepæl for at fremhæve, at fremtiden er elektrisk, især for markeder, der ikke er nået så langt i denne udvikling, som vi er i Norge. Det er inspirerende at arbejde med Uno-X Mobility, der med sin aggressivitet trækker en hel branche og sport i en mere bæredygtig retning, siger Martine Behrens, direktør for Skoda i Norge hos importøren Harald A. Møller A/S.

Hun tilføjer, at det er god timing med den nye Enyaq, som kører længere og lader hurtigere end tidligere.

Læs begrænser rækkevidde

At køre i cykelløb kan ikke sammenlignes med normal kørsel. Derfor har det været udfordrende at få det fulde overblik over rækkevidden uden at teste bilerne i løb. De to elbiler transporterer holdets sportslige ledelse og en mekaniker og bliver læsset med reserveudstyr, mad, drikkevarer og andet udstyr til rytterne, hvilket naturligvis er en vigtig faktor i forhold til rækkevidden.

Anders Eia Linnestad understreger, at ladeinfrastrukturen i det franske landdistrikt ikke er det samme gode som i Norge. Men de test, holdet har gennemført i foråret, viser, at det er fint at bruge elbilerne i løb, der overstiger 200 km. Netværket af ladestandere i Frankrig er blevet udvidet betydeligt i de senere år. Derudover sørger A.S.O for hurtigopladning i startbyerne hver eneste dag.

De to følgebiler er en Skoda Enyaq 85X RS SUV og en Skoda Enyaq 85X Sportline SUV. Teamet har også etableret et solcelleanlæg til teambussen, der skal reducere brug af ​​dieselgeneratorer til et minimum.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.266