Tysk e-handelsplatform vil indtage Danmark: Hastighed er altafgørende
”Hastighed er nøgleordet hos os.” Sådan lyder det fra danske Victor Starup, der har titel som Sales Lead hos den tyske startupvirksomhed Cardino, der er en digital markedsplads for brugte elbiler. Virksomheden har på under et år indgået samarbejder med over 200 danske forhandlere, herunder Andersen & Martini, Autohuset Vestergaard, Via Biler og Per Christensen Auto.
Virksomheden har netop fået en investeringsindsprøjtning på fire mio. euro og vil udvide yderligere på det europæiske marked. Blandt investorerne er bl.a. den tidligere tyske Formel 1-verdensmester Nico Rosberg.
- Tesla har ændret markedet for brugte biler for altid med sine hyppige og uforudsigelige prisjusteringer. Derfor skal der i dag ikke gå mere end 14 dage fra biler er betalt til de står til salg hos forhandleren. Og det er det, jeg mener med hastighed, og det er det, vi kan levere, siger Victor Starup, der fortæller at også sin ansættelse var præget af høj hastighed:
- For omkring et halvt år siden sendte jeg en ansøgning til stillingen som ansvarlig for Cardinos forhandlernetværk på det danske marked, et par dage senere havde vi en samtale på teams og yderligere to dage efter var jeg til ansættelsessamtale i Berlin og samme dag blev jeg ansat.
Rette sted
Med sine 24 år har Victor Starup ikke den store erfaring inden for bilbranchen. Han blev juni sidste år færdiguddannet fra Copenhagen Business School med bachelor i Digital Management og International Business i Asien og arbejdede sideløbende i Saxo Bank. Men det var forretningsmodellen på den digitale handelsplatform, han faldt for.
- Jeg er vild med iværksættermiljøet og devisen om move fast and break things. Og Cardinos tilgang til markedet var blandt andet det, der tiltalte mig.
Når man spørger, Victor Starup hvad det er Cardino kan, som adskiller sig fra de andre lyder svaret:
- Vi er selvfølgelig det rette sted på det rette tidspunkt. Især på det danske marked, hvor der i øjeblikket er en voldsom efterspørgsel efter elbiler, mens der i Tyskland vel nærmest er det modsatte. Jeg ser det desuden som en fordel, at vi påtager os store dele af det praktiske og administrative arbejde. Vi sørger for transporten og leverer bl.a. registreringsdokumenterne, siger han og fortsætter:
- Vi kan endnu ikke foretage genberegning af registreringsafgift. Beregning af registreringsafgift er komplekst men det er noget, vi arbejder på at kunne tilbyde forhandlerne.
De biler, Cardino videreformidler til salg, kommer fra dels private og dels fra udlejningsfirmaer som Sixt og FINN. Victor Starup anslår, at 30 procent af bilerne kommer fra private. Bilerne sættes til salg i såvel blinde som åbne auktioner. En auktion afsluttes normalt inden for 24 timer, efter den er startet. Cardino tager 500 euro i kommission for hver solgte bil.
- Der er ingen abonnementsordninger, startomkostninger eller andre skjulte omkostninger. Dog betaler forhandleren for transporten, oplyser Victor Starup,
Dansk begejstring
Hos brugtvognsforhandleren Per Christensen Automobiler i Rødovre, fortæller indkøbsansvarlige Nanna Christensen, at de i stadig højere grad køber sine biler gennem Cardino.
- Det er nu ikke fordi der er den store forskel på de forskellige platforme. Jeg har bare erfaret, at Cardino får leveret bilerne hurtigt, priserne er gode og udvalget er fint. Derfor har vi den seneste tid i højere grad benyttet os af deres løsning, siger hun, men oplyser at hun også klikker sig ind på platforme som Autoproff og Autoone.
Nanna Christensen oplyser at hun et par gange om ugen deltager i auktionerne.
- Der er ikke den store forskel rent prismæssigt på de åbne og blide auktioner. Vi kender vores prispunkter og bestræber os altid på at købe biler til en pris, der sikrer, at vi kan være blandt de billigste herhjemme.
Nanna Christensens eneste anke mod Cardino er, at hun finder transportomkostningerne lige i overkanten.
- Heldigvis fungerer det sådan, at hvis ikke Cardino formår at levere den eller de betalte biler inden for de aftalte 14 dage, skæres der 50 procent af gebyret til transportomkostningerne, siger hun.
Per Christensen Automobiler solgte sidste år lige under 1000 brugte biler, hvoraf 75 procent var elbiler, og Nanna Christensen fortæller, at der stadig er fuld knald på salget.
- Det er dog ikke længere Tesla der trækker læsset. I dag sælger vi lagt flere af de øvrige elbiler fra fx BMW og Mercedes. Vi har desuden konstateret, at Teslas seneste prissænkninger ikke har ændret synderligt på det generelle prisniveau, og det er jo positivt for os, siger hun.