En række bilproducenter har julelys i øjnene; Gigacasting – altså kæmpestore støbte bildele, der kan indeholde op mod 100 tidligere enkeltdele – vil spare både omkostninger og vægt ved produktion af bilerne.
Tesla er pioner i gigacasting. Og andre bilproducenter vil følge i hjulsporet, såsom Volvo på sine fabrikker i 2025, samt Toyota, Ford og Hyu...
Gigacasting kan blive et gigaproblem for værkstederne
Det bliver et ’gigaproblem’ for hele eftermarkedet, herunder skadesreparatørerne, autogenbrugerne og reservedelsleverandører, når bilfabrikkerne i stigende grad vil producere biler i kæmpe-enheder for at spare penge. Reparationsgrænsen for elbiler må op eller væk, mener SKAD.
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/99856293.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=4032&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=3024&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=495&accessToken=5f9183bf7311c4704d860174b27561914e6f80aaae7cb2d43df509492ca81a4f)
Det vil gå hårdt ud over hele eftermarkedet, hvis andre bilproducenter end Tesla begynder at gigacaste bildele, der øger risikoen for totalskader, mener SKAD. Foto: Kim Lesanner
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement