23948sdkhjf

Digitaliseringstendenser i Danmarks bilindustri

I 2023 stod Danmarks bilindustri i spidsen for en betydelig transformation, drevet af fremgangen af elektriske køretøjer (EV’er) og en stærk drejning mod digitalisering hos bilforhandlerne.

Væksten af EV’er førte til grundlæggende ændringer, især inden for eftermarkedsydelser. EV’er, med deres lavere behov for nye reservedele og reducerede slid, udgør en potentiel nedgang i traditionelle indtægter fra service for forhandlere. Midt i disse udfordringer bliver af selvbetjeningsteknologi, såsom den leveret af Tjekvik, stadig mere afgørende.

Jørgen Andersen Philipp, Eftermarkedschef, Jørgen Hansen Biler deler: ”Tjekviks selvbetjeningsløsning har ikke kun elimineret den traditionelle ventetid ved skranken, men har også indført en ny grad af kundeinteraktion og procesoptimering. Vores kunder oplever nu en mere personaliseret og strømlinet proces, der respekterer deres tid og prioriterer deres behov.”

Han tilføjer: ”Vi giver kunderne fleksibiliteten og kontrollen over, hvordan de vil interagere med os og hvornår de vil det, ved at udvide vores åbningstider til langt udover vores gængse arbejdstider i firmaet. Mere end 70 % af vores kunder i år 2023, afhentede deres nøgle til deres bil i Tjekviks selvbetjeningskiosk. Når en kunde benytter selvbetjeningskiosken, kan vi personificere deres digitale rejse ved at tilbyde skræddersyede muligheder, skarpe tilbud eller serviceaftale, baseret på deres tidligere besøg. Denne proaktive tilgang til salg har ikke kun øget vores omsætning, men også styrket båndet mellem os og vores kunder. Dette har ført til en stigning i kundetilfredshed og loyalitet, hvilket er altafgørende i denne konkurrenceprægede branche.”

"Når en kunde benytter selvbetjeningskiosken, kan vi personificere deres digitale rejse ved at tilbyde skræddersyede muligheder, skarpe tilbud eller serviceaftale,
baseret på deres tidligere besøg."
Jørgen Andersen Philipp, Eftermarkedschef, JH Biler

Digitalisering i bilforhandlere er derfor ikke bare en trend, men en nødvendig udvikling. Det muliggør, at forhandlere kan tilbyde personlige services, hvilket fører til forbedret kundetilfredshed og kundeloyalitet.

Tilpasning af produkter og tjenester øger sandsynligheden for succesfuldt mersalg og giver nye indtægtsmuligheder. Dette er særligt relevant på EV-markedet, hvor traditionelle muligheder for eftermarkedsaktiviteter er reducerede. Simon Jensen, Eftermarkedschef, Bayern AutoGroup Aarhus, understreger vigtigheden af fleksibilitet for kunderne og siger: ”For en meget stor del af vores kunder er tilgængelighed, tidsforbrug og en Premium oplevelse, de vigtigste faktorer. Oplevelsen af at de kan tjekke ind når de har tid, gennemgå det bestilte arbejde på dagen og eventuelt tilvælge tilbudte ydelser, det giver kunden en professionel og fleksibel oplevelse.”

Digitaliseringstendenser i Danmarks bilindustri I 2023 stod Danmarks bilindustri i spidsen for en betydelig transformation, drevet af fremgangen af elektriske køretøjer (EV’er) og en stærk drejning mod digitalisering hos bilforhandlerne.

For en meget stor del af vores kunder er tilgængelighed, tidsforbrug og en Premium oplevelse, de vigtigste faktorer. Simon Jensen, Eftermarkedschef, Bayern AutoGroup Aarhus

Han fremhæver: ”I butikken kan kunden gå direkte til vores to Tjekvik standere og aflevere eller afhente nøglen, de spare tid og kunden får en god oplevelse. I december 2023 valgte ca. hver 4. kunde at benytte Tjekviks selvbetjeningsløsning ved aflevering af deres bil til værkstedet.

Vores oplevelse er at mange kunder ønsker fleksibilitet i deres kontakt med værkstedet, det kan vi ved at tilbyde hele paletten med personlig betjening, onlinebooking, tjek in via Tjekvik, tjatsupport mv.”

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078