23948sdkhjf

Året der kommer: Vi får flere mobile værksteder - branchen står aldrig stille

De mobile værksteder vil vinde frem i 2024, vurderer Henrik Pedersen, formand for Dansk Bilbrancheråd, som minder om, at arbejdsmiljøloven også gælder de mobile værksteder

Vores branche har altid været og vil formentlig altid være præget af en rivende udvikling og deraf følgende behov for omstrukturering. Særligt i nyvognsdelen har det gennem årene medført store forandringer. Forhandlere er blevet opsagt af importøren, fusioneret til større enheder, har samlet flere mærker under samme tag, for så igen at skulle adskille disse og som det sidste nye, er blevet degraderet til at blive agenter frem for selvstændige forhandlere.

Dette har været medvirkende til at flere tidligere forhandlere har valgt at gå en anden vej og i stedet for har tilsluttet sig en af de utallige kæder, der er at vælge imellem i den frie del af branchen. Denne tendens vil efter al sandsynlighed fortsætte ind i 2024.

SERMI-certificering

SERMI, hvis ikrafttræden af flere omgange er blevet udskudt, er værkstedernes værktøj til, fremadrettet at kunne udføre alle typer af reparationer på bilerne, inklusive kodning af nøgler og styrebokse. Uden en certificering af SERMI vil man være afskåret fra dette fremover. En SERMi certificering tilbydes i dag af 3 virksomheder i Danmark. På Dansk Bilbrancheråds hjemmeside kan man finde flere oplysninger om dette og hvordan man kommer i gang. Der er ikke nogen grund til at udsætte det, det kan kun gå for langsomt.

Mobil værksteder

Mobile værksteder vil også vinde mere indpas i 2024, alene af den årsag at nogle af de nye Kinesiske el-biler skal serviceres af disse. I Dansk Bilbrancheråd hilser vi et hvert nyt tiltag velkommen, så længe det ikke rykker ved den fair og lige konkurrence. Alle værksteder skal naturligvis overholde arbejdstilsynets og miljøkontrollens regler og anvisninger og vi har naturligvis en forventning om, at man fra myndighedernes side har en strategi for, hvordan man vil tackle opgaven med kontroleftersyn af disse mobile enheder, når de selvsagt kan være svære at stedfæste.

Vi har naturligvis en forventning om, at man fra myndighedernes side har en strategi for, hvordan man vil tackle opgaven med kontroleftersyn af disse mobile enheder, når de selvsagt kan være svære at stedfæste Henrik Pedersen, formand for Dansk Bilbrancheråd

Ingen nytårshilsen uden også at nævne forsikringsselskabernes evige jagt på mere profit til deres aktionærer. Man er endnu engang lykkedes med at gøre Forsi opgørelsessystemet en tak mere kompliceret, formentlig i håbet om at flere værksteder nu vil komme til at snyde sig selv i opgørelsen og dermed skaffe billigere reparationer til selskaberne. Grådighed har aldrig klædt nogen, heller ikke forsikringsselskaberne.

Med ønsket om en glædelig jul og et godt nytår til alle.

Artiklen er en del af temaet ÅRET DER KOMMER 2024.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094