23948sdkhjf

RÅT FOR USØDET: Frygt ikke de dyre biler

Efterspørgslen på brugte dele er stadigt stigende, men det betyder ikke at markedsvilkårene er guld og grønne skove. Som autogenbruger skal der nytænkes værdi i alle led i forsyningskæden for at sikre succes på alle fronter og på lang sigt.

Alle er opmærksomme på dilemmaet; Det markante og fortsat stigende fokus på bæredygtighed, miljø, klimavenlighed, genbrug og grøn omstilling på den ene side, og konkurrencedygtighed, profit, leveringssikkerhed og kvalitet på den anden side.

Det er og har været vilkårene for os autogenbrugere i mange år, og er blot blevet forstærket de seneste år.

Nye markedsvilkår

Essensen er at når fokus på genbrug giver en øget efterspørgsel på fx faktor 2, så skal vi som autogenbrugere – for at forblive relevante som leverandører – reelt øge vores lagerbeholdning med mindst faktor 4, og som minimum holde (og gerne øge) kvaliteten på delene, leveringssikkerheden, de økonomiske fordele og meget mere.

Men hvor kommer alle disse fantastiske dele så fra? Ja, der er jo sket et markant skifte inden for autogenbrug gennem det sidste par årtier – fra ophug af udtjente og ældre skadede biler, til nænsom adskillelse af væsentligt nyere biler. Denne udvikling har vi hos Koed altid været på forkant med, men kan se en aktuel og ikke mindst kommende endnu større nødvendighed i at gå yderligere skridt i den retning.

De nye biler

Det er blevet dagligdag for os, at værkstederne og forsikringsselskaberne efterspørger dele til biler, der er helt ned til 3-5 år gamle. Det er en positiv udvikling, men det kræver at vi indkøber helt andre typer biler til adskillelse end før. Vi kan ikke længere nøjes med primært at købe skadede biler, og ”end-of-life” biler, der er otte år eller ældre.

Og dermed træder vi med et ind på en anden og meget anderledes konkurrencepræget markedsplads, hvor vi ikke kun skal byde på bilerne mod andre autogenbrugere, men også mod eksportører, hvilket øger prisen, og begrænser udbyttet.

Dermed træder vi med et ind på en anden og meget anderledes konkurrencepræget markedsplads, hvor vi ikke kun skal byde på bilerne mod andre autogenbrugere, men også mod eksportører, hvilket øger prisen, og begrænser udbyttet

Blandt branchekolleger hører vi tit, at disse nyere biler er alt for dyre, men vi ved udmærket godt, at køb af disse biler både kræver mod, og ikke mindst en helt nye måde at anskue værdien af bilen og dens dele på.

Og derfor skal man klø på, for disse biler er vigtige kilder til at få flere af de rigtig gode, nyere dele på lager, så vi kan imødekomme den stigende efterspørgsel.

Den ekstra mil

Efter 30 år i branchen kan vi hos Koed i stor udstrækning forudsige hvilke dele vi bør have på lager, men som alle andre leverandører får vi også regelmæssigt forespørgsler på specialdele. Så selv om vi øger lagerbeholdningen af brugte dele med over 30 procent hvert år, og er skarpe på priser, levering og kundeservice, skal vi også være gode til at skaffe det kunderne mangler – uanset kategori og sværhedsgrad.

Denne udvikling har nødvendiggjort en specialisering blandt vores salgsfolk, så de favner både den benhårde ekspedition såvel som det nærmest detektivagtige arbejde det kan være at opsnuse specialdele.

Men den indsats har givet pote, for værkstederne, forsikringsselskaberne og ikke mindst forbrugerne ser os som dem, der er leveringsdygtige i 99 ud af 100 brugte BMW-dele, hvilket sikrer vores eksistensberettigelse som autogenbruger i en branche i heftig (grøn) udvikling.

Derfor er budskabet, at du ikke skal ønske at bilerne var billigere, men ønske at du var langt bedre til at sælge delene. Og så betaler det sig at gøre sig umage!

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109