23948sdkhjf

LEDEREN: Hold igen med afgiften på elbiler

Hvis man ønsker, at den grønne omstilling af bilparken skal fortsætte, så bliver man nødt til at holde afgifterne på elbiler i ro, skriver Motor-magasinets redaktør i denne uges leder. 

DET GÅR STRYGENDE med salget af nye elbiler i 2023. Ja, faktisk går det i det hele taget ret godt med salget af nye biler. Og brugte for den sags skyld. Og det skulle det jo gerne blive ved med.

DERFOR ER DET også et interessant regnestykke man kan læse i Motor-magasinet. Regnestykket viser, at staten trods de lave afgifter på elbiler får stort set lige så mange penge ind i statskassen, når der bliver solgt en Tesla model Y, som når der bliver solgt en Peugeot 208. Pengene kommer bare ind som moms i stedet.

ØKONOMERNE PEGER GODT nok på, at vi danskere betaler lige meget i moms uanset hvad. For bruger vi ikke penge på biler, så bruger vi dem på noget andet. Men når man råber op om et stort hul i statskassen, fordi der er lave registreringsafgifter på elbilerne, så er det i hvert fald en del af billedet, at der betales mange milliarder i moms af de nye elbiler.

AFGIFTERNE PÅ ELBILER står jo til gradvist at stige fra 2025. Spørgsmålet er bare, om det er for tidligt, for det er en forudsætning, at batterier og dermed også elbiler vil falde drastisk i pris. Det er bare ikke rigtig sket endnu.

DER BLEV AFHOLDT bilmesse i form af eCarExpo i Bella Centeret i weekenden. De mange nye modeller lover godt for elbilsalget og bilkøberne i 2024. Men de helt billige elbiler lader vente på sig. For batterierne er stadig så dyre, at der er grænser for, hvor langt man kan komme ned i pris. Og derfor bliver de små og billige elbiler endnu ikke produceret i stor stil.

JEG KAN SÅDAN set godt forstå, at skatteministeren indtil videre nøjes med at følge bilsalget tæt, men endnu ikke ønsker at melde ud, om regeringen vil holde afgifterne på elbiler i ro nogle år yderligere. For selvfølgelig kan der ske en udvikling. F.eks. er Citroën jo på vej med en elbil til omkring de 200.000 kr. i 2024.

MEN HVIS MAN ønsker, at den grønne omstilling af bilparken skal fortsætte, så bliver man nødt til at holde afgifterne på elbiler i ro, indtil man for alvor kan se, at priserne på batterier falder, så der begynder at komme nogle nye elbiler i et prisleje, hvor danskerne plejer at købe biler.

De helt billige elbiler lader vente på sig
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093