LEDEREN: Store perspektiver i robotter hos autolakerere
ROBOTTERNE HAR I mange år været en helt central del af bilproduktionen. Efterhånden klarer de størstedelen af det arbejde, der ligger i at bygge en bil. Men på eftermarkedet - ude på værkstederne og hos eksempelvis autolakererne - ser det helt anderledes ud. Her er der ikke tale om et samlebånd, hvor der bare ruller tusindvis af biler igennem og hvor den samme proces skal gentages igen og igen. Så her er det stadig mennesker, der udfører al arbejdet.
MEN NU BEGYNDER der at ske noget hos autolakererne. I et nyt projekt er en koalition af virksomheder indenfor autobranchen og robotindustrien i gang med at tilpasse og programmere en robot, så den kan slibe, grunde og lakere karosseridele. Går projektet som det skal, så vil en færdigudviklet løsning blive præsenteret på næste års Automechanika. Det er der store perspektiver i for autolakererne.
ET AF DE helt store problemer hos autolakererne og i autobranchen nu og i fremtiden er manglen på arbejdskraft. Så incitamentet til få hjælp fra robotterne er stort, hvis man kan finde nogle områder, hvor det giver mening. Mange andre brancher har allerede taget de såkaldte cobots i brug, derfor er der masser af inspiration at hente i andre brancher.
MEKANIKEREN FÅR I DAG stor hjælp fra teknologien, når der f.eks. skal fejlfindes på nyere biler. Så det er bestemt ikke fremmed at benytte teknologien. Det nye er autolakereren, karosseriteknikeren og mekanikeren måske også kan få hjælp til nogle af de manuelle opgaver.
FOR MÅSKE KAN en cobot hjælpe med at skifte tunge hjul. Måske kan en cobot klare poleringen af biler. Giv det lige en tanke, hvor du vil kunne bruge cobots i din virksomhed.
Et af de helt store problemer hos autolakererne og i autobranchen nu og i fremtiden er manglen på arbejdskraft. Så incitamentet til få hjælp fra robotterne er stort