23948sdkhjf

LEDEREN OM EFTERMARKEDET Fossil som strategi

Det giver mening at følge den grønne vej. Men der er også en anden mulighed; at gøre fossile biler til sin strategi, vurderer magasinets redaktør, Flemming Haslund i denne Leder om eftermarkedet.

PAS PÅ! ELBILERNE kommer. Mekanikerne skal uddannes. Har vi ladestandere nok? Nej, det har vi ikke. Hvad bliver’ det næste dog? Vi må følge med.

ELLER… MÅ VI? Det giver mening at følge den grønne vej. Men der er også en anden mulighed; at gøre fossile biler til sin strategi.

IKKE BARE FOR at lade stå til – men at gøre fossile biler til den aktive strategi. At beslutte sig for, at det er her og netop her, fremtidens indtjening er. En aktiv fossil forretningsstrategi for sit værksted.

FOR PÅ TRODS af elbilernes fremmarch – og hør mig ikke sige, at jeg fornægter den – sælges der fortsat mange biler på benzin inkl. plugin-hybrider på både benzin og el.

DER ER EN bestand af biler, der alene i Danmark tælles i millioner. De skal stadig serviceres også de næste måske 30 år, og selvom andelen af fossilbiler vil blive mindre – og det gør den - er den rigelig stor nok til at udgøre et fornuftigt forretningsområde.

SÅ FOSSIL SOM strategi for især frie værksteder er et emne, vi ønskede at behandle i dette års udgave af Autogrossister & Værksteder. Men selv om vi har ledt på alle hylder, har vi ikke været i stand til at finde bare én værkstedsejer, der ville træde frem for at forklare om sit valg og om de forretningsmuligheder, der er her. Gæt selv på, hvorfor ingen ønskede at være med i en artikel her.

SIDEN SENESTE UDGAVE af Autogrossister & Værksteder, der udkom i august 2022, er konkurrencen blandt landets grossister øget markant. Således har den nyeste, WM-Autodele, åbnet sit nybyggede hovedcenter. Og senest har WM lanceret sin tilknyttede værkstedskæde med navnet autoPRO plus.

I SAMME PERIODE har den T.Hansen-ejede grossist AD Danmark gearet op – ført og fremmest med lave priser på dele og med flere afdelinger rundt om i landet. Og dertil har AD udvidet med flere nye, tilknyttede værksteder.

SÅ FLERE GROSSISTER og nye grossister i fremmarch. Det sætter dem, vi her kunne kalde ”gamle” grossister” under pres. Ikke mindst fordi flere vurderer - blandt dem også grossister – at der kan komme yderligere flere grossister ind på det danske marked.

SELV OM IKKE alle deler dette synspunkt, er der dog enighed blandt de fleste om, at der i hver fald kommer flere afdelinger af de eksisterende. Og videre, at dette blandt mange konsekvens har én betydelig: Lavere priser.

SELV OM DET i det forgangne år har været svært for værksteder at hente øget omsætning og tjene flere penge, har de fleste kæder stået fast og holdt antallet af tilknyttede værksteder på niveau med sidste år. Derudover har de importørejede kæder endda udvidet antallet af værksteder med 25.

EN TYDELIG TENDENS blandt værksteder er konsolidering. Konsolideringsbølgen fortsætter. Et eksempel er Nic. Christiansen Gruppens opkøb af Skorstensgaard tidligere på året. Omvendt er Nordisk Dæk Import (NDI), der også ejer Super Dæk Service, blevet forhindret i at opkøbe Euromaster grundet konkurrencemyndighederne.

YDERLIGERE BEVÆGELSE ER der blandt værksteder tilknyttet grossisterne i forskellige kæde. Flere grossister satser på en væsentlig udvidelse af antallet af værksteder. De skal måske hentes blandt værksteder, der lige nu er i andre kæder.

SÅ DER ER mange muligheder for værkstederne. I øvrigt understreget af en stærk strømning i tiden: Værksteder er synonym med cirkulær økonomi, hvor ting repareres i stedet for at købe nyt.

 

At beslutte sig for, at det er her og netop her, fremtidens indtjening er: En aktiv fossil forretningsstrategi for sit værksted.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094