23948sdkhjf

KLASSIKER-LEDER: Farvel karburatorer

Vi er nået til vippepunktet – Escort BDA er ved at blive overhalet af BMW M3 som klassikernes klassiker, vurderer klassiker-redaktør, Flemming Haslund

ER EN BMW M3 federe end en Escort BDA? Var Kris Nissens gruppe A-tunede M3 federe end Erik Høyers gruppe 2-Escort? Det er selvfølgelige to spørgsmål, der ikke kan besvares. Ligesom det ikke giver mening at diskutere om Fangio var bedre end Senna og om Senna var bedre end Schumacher. Eller Verstappen for den sags skyld.

MEN NÅR M3 versus Escort alligevel er relevant, er det fordi, vi nu er nået til det næste generationsskifte blandt historiske racerbiler og med dem historiske gadebiler.

I FØRSTE GENERATION af historiske racerbiler holdt en Lotus Cortina, evt. en Ford Anglia forrest. Anden generations stjerne var en Mk I Escort; mest af alt en 16-ventilet BDA som Erik Høyers. Eller for nørder, den 8-ventilede Twin Cam som Tom Besløs. Og dér er vi endnu.

MEN VI ER tæt på vippepunktet: BMW M3 er ved at mase sig frem for at holde forrest. Og med en Sierra Cosworth og Mercedes 2,3-16 – og lidt skrumbli bumpli her - en Volvo 240 Turbo. Hele feltet af standardvogne, der fløj omkring på kerbs som gruppe A-biler er næste generation. Bare vent.

OG DÉT SMITTER af på værdien af de historiske biler. En BMW M3 gruppe A-bils værdi tælles i millioner – og derfor er værdien af en BMW M3 gadebil også for længst stukket af.

MEN DET ER så også her i dette felt, man her og nu kan finde en fed bil, der er på vej til at blive en klassiker til mange penge. BMW M3 – E30 som den hed - er stukket af, så kig på BMW M3 den næste – E36, eller drej lidt væk fra midten af vejen og se den, der holder dér: En Ford Sierra 3-dørs.

DET ER SÅDAN det hele går – fra Cortina til Escort til Sierra.

MED SIERRA ER vi så nået ind i 1980’erne, hvor karburatorer, diagonaldæk og alt for meget overstyring allerede var gammeldags. Fra da står den på indsprøjtning, slicks og en mere lige kørestil. Og det var så det, vi lever med. Selv om en Lotus Cortina med løftet forhjul – det vil aldrig kunne slås.

Gas geben!

Flemming

Eller drej lidt væk fra midten af vejen og se den, der holder dér: En Ford Sierra 3-dørs.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11