23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

"Brugtbilmarkedet er mulighedernes marked"

En nyere elbil koster i dag 20-40 procent mindre end for bare 12 måneder siden, og udbuddet af nyere brugte biler er generelt så stort, at det igen er til at gøre forretning på at sælge brugte biler. Klar, optimistisk vurdering fra brugtmarkeds-eksperten Jan Lang.

FOR UNDER ÉT år siden var det en yderst udfordrende situation for brugtbilforhandlerne. Priserne på biler var rekordhøje, og man skulle nærmest tigge for at få lov til at købe en brugt elbil ude i Europa: ”Du har bilen i 30 minutter, og jeg skal have betaling nu – ellers sælger jeg den til en anden,” var meldingen, når der skulle handles ind. I dag er tonen en helt anden fra selvsamme sælger: ”Jeg har en række attraktive biler til dig, og du kan selv vælge betingelserne for handlen – min ven,” lyder tilbuddene nu.

PRISEN ER LIGE så forandret som tonen. En nyere elbil koster nu 20-40 procent mindre end for bare 12 måneder siden, og udbuddet af nyere brugte biler er generelt så stort, at det igen er til at gøre forretning på at sælge brugte biler. Og efterspørgslen - den er solid, for at sige det på jysk. Markedet skal gå helt i stå for at vi ikke kommer tæt på 2020-omsætningen på brugte biler, altså et samlet antal transaktioner på 580.000 til 590.000 og et reelt salg på omkring 420.000 brugte biler. Det helt store spørgsmål er så, om markedet bremser op, som vi så det i andet halvår af 2022, hvor salget var på niveau med 2014, hvilket ikke var godt.

MIN VURDERING ER, at vi ikke kommer til at se en opbremsning, men derimod et solidt salg i resten af året. Hovedargumentet for optimismen er de lave priser for brugte elbiler, og stabile priser på de andre drivlinier. Forbrugerne har for alvor fået øjnene op for de lave priser på elbilerne. Prisindekset (Q4 2021=100) er nede i starten af 80’erne. Med andre ord så får man rekord meget elbil for pengene lige nu. Og med et europæisk marked, der bugner af brugte elbiler, og de heraf følgende lave priser, så har forhandlerne mulighed for at anskaffe elbiler som erstatning for de biler, der er solgt.

ALENE PÅ DET tyske marked er udbuddet af brugte biler i almindelighed steget 10 procent på tre måneder, og der er nu 25 procent flere brugte – nærmest nye elbiler til salg - sammenlignet med udbuddet i maj måned. Derfor forventer jeg også, at vi vil se månedlige salgstal for de brugte elbiler på den rigtige side af 5.000 – måske endda 6.000.

FOR DIESEL- OG især benzinbilerne er situationen en anden. Her er de udbudte priser ud mod forbrugerne relativt stabile endda svagt stigende i de segmenter, hvor der er lavt udbud. Efterspørgslen er fortsat høj, og igen er sourcing-situationen positiv for forhandlerne. Årsagen er, at der er vigende efterspørgsel på de store europæiske markeder, mens produktionen af helt nye biler stiger måned for måned. Ifølge ACEA er bilproduktionen steget måned for måned siden august 2022, og er nu tæt på 2019-niveau.

MEN HVAD KAN så vende udviklingen, så vi igen ser vigende omsætning på brugtbilmarkedet? De senere år har vist sig at være uhyre ustabile, så derfor skal man vare sig med at forudsige udviklingen. Der hersker dog ingen tvivl om, at stigende priser vil være et problem for forbrugerne. Vi så en prisboble på brugtbilmarkedet for et år siden, og forbrugerne reagerede prompte med at sænke efterspørgslen. Renteudviklingen har også vist sig at være en udfordring, men forbrugerne har accepteret det øjeblikkelige renteniveau, og det virker ikke som en hindring for salget af brugte biler. Det samme er tilfældet for priserne på el og diesel-benzin. Her har priserne ligeledes været relativt stabile sammenlignet med sidste efterår, men det kunne heller ikke være værre end i juli til december 2022.

ALT I ALT tillader jeg mig at være optimist på vegne af det danske brugtbilmarked i resten af 2023. Det er jeg heldigvis ikke alene om at være. Forhandlere, forsikrings- og finansieringsselskaber ser også positivt på fremtiden. Men vi skal huske, at vi lever i uforudsigelige tider, hvor tingenes tilstand kan ændre sig nærmest fra dag til dag.

Jan Lang, Head of Market Insight and PR for Motors, er markedsanalytiker for bilbasen.dk, der ejes af Schibsted Marketplaces Denmark

BREAKING
{{ article.headline }}
0.137