23948sdkhjf

UGENS LEDER Tesla – Tesla over det hele

TESLA! UANSET FRA hvilken side man betragter det første halvår 2023, var det Elon Musk, der overdøvede alt. Nye – nogle vil sige dumpingpriser – på Model 3 og Model Y rystede den 13. januar bilverdenen og den danske autobranche. Om end ikke alle ville indrømme det.

I DAG ER en stor del af effekten lysende klar: Det danske salg af Tesla-salg er eksploderet – især af SUV’en Model Y. Faktisk ville Tesla kunne standse salget her og nu og alligevel vinde årets salgsrace.

VIDERE EFFEKT ER, at andre har været tvunget til at sætte sine priser ned – Ford for et nævne ét mærke. Men konsekvenserne kan blive større endnu; hvordan vil fx Fisker nogen sinde få fart under sit salg af Ocean?

OGSÅ DET DANSKE eftermarked er oprørt. Her er ”eftermarkedets Teslaer” dels AD Danmark, der nu rykker igennem, dels tyske WM ikke længere er et luftigt fremtidsprojekt – WM er her, den nye har åbnet sit danske hovedcenter, og der annonceres en kommende værkstedskæde.

AD DANMARKS STØRRE fart og WM’s åbning har næppe haft indflydelse på sidste års regnskaber hos de to hidtil dominerende, FTZ og au2parts. Det gør det dog ikke mindre bemærkelsesværdigt, at au2parts ejer, CAC, for kort tid siden har offentliggjort et regnskab på niveau med året før, og at FTZ netop har fremvist sit regnskab med et dyk i overskud på mere end 50 millioner kr.

DET VAR 2023 første halvår i de store overskrifter. Og med dem udgiver Motor-magasinets halvårets sidste e-avis og avis på print. Som e-avis og på print er vi tilbage den 4. august.  

NYHEDSSTRØMMEN STOPPER DOG ikke af den grund – vi er der dag-efter-dag på nettet.

 

Husk af lade op – det bli’r der brug for mange steder.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.235