Selvkørende biler mangler social intelligens i trafikken
Selvkørende biler kan ikke forstå de sociale koder i trafikken, der gør menneskelige bilister i stand til at beslutte, om de skal vige eller køre, viser ny forskning fra Københavns Universitet.
Google har i adskillige år eksperimenteret med selvkørende biler. Det er blevet til virksomheden Waymo, som i en forstad til Phoenix tilbyder ægte, førerløse biler til byens borgere med omkring 100 biler. Foto: PR
Skal jeg køre, eller skal jeg vige? Det er et af de helt basale spørgsmål i trafikken, som gør sig gældende i alt lige fra sammenfletningen på motorvejen til døren ind til metrotoget. Svaret på det spørgsmål finder menneskelige trafikanter for det meste hurtigt frem til intuitivt, fordi det bygger på sociale interaktioner trænet fra det øjeblik, vi...
Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt
Prøveabonnement
Opret prøveabonnement
Opret nu
- Ingen kortoplysninger
- Ingen binding
Køb abonnement
Vælg mellem vores abonnementer til Motor-magasinet, og find det, der passer dig og/eller dit firma
Se abonnementer