23948sdkhjf

LEDER Nye ledere i en uoverskuelig bilverden

Intet er i dag, som det var i går. Kravet til lederen i det moderne bildanmark er at forstå en branche, hvis grene vikler sig mere og mere ind i hinanden. Uoverskueligheden hersker.

Teslas prischok. Chipmangel. Eksploderende energipriser. Den grønne omstilling. Elbilerne.

Det er en række de ydre omstændigheder, der har resulteret i en dansk autobranche i omvæltning – omvæltninger, der stiller nye krav til den overordnede strategi i alle de firehjulede virksomheder. Fra bilimportører via forhandlere til alle typer for reparation – inkl. Danmarks mange grossister og producenter.

Og videre herfra til hvem, der så skal omsætte alle nye ideer og tanker til virkelighed. Eller, hvis strategien er at holde fast, hvem der så skal gøre det.

Hvem er de så - fremtidens ledere?

Feltet deler sig i to:

Firmaer, her typisk nye importører af elbiler, der henter folk fra andre brancher eller lader danske afdelinger ledes af udlændinge – nogle gange fra deres hjemland.

Firmaer, her typisk grossister og værkstedskæder, der rekrutterer nye topfolk fra egne rækker. Eller måske fra en konkurrent magen til dem selv.

Men uanset hvilken strategi en koncern, en forhandler eller et værksted vælger at følge og dermed hvilken type leder, der er den rigtige, er ét afgørende for alle: At autobranchens mange grene til stadighed vikler sig mere og mere ind i hinanden.

Autobranchens mange grene vikler sig til stadighed mere og mere ind i hinanden.

Fire eksempler:

1) Bilimportøren Semler vil også sælge originale reservedele til de frie værksteder.

2) Grossisten FTZ vil også sælge uoriginale reservedele til mærkeværkstederne.

3) Bilimportøren Nic. Christiansen vil også drive frie værksteder og har derfor købt værkstedskæden Skorstensgaard.

3) Grossisten FTZ peger i retning af at blive bilimportør – indledningsvis er grossisten blevet officiel distributør af originale reservedele til Henrik Fiskers nye bil, Fisker Ocean.

Og det stopper ikke her.

For rækken af nye bilmærker, især de kinesiske, kreerer til stadighed nye måder at importere og sælge biler – og ikke mindst, nye veje til service og reparation.

Det gør det ikke enkelt at lægge en ny strategi. Og det gør det måske endnu sværere at beslutte at fastholde den eksisterende. Og når det så er på plads, kræver det et helt særligt overblik og forståelse af lederne, der skal omsætte strategi til virkelighed – og indtjening.

To eksempler viser, hvordan store firmaer har valgt:

Dækkoncern NDI har valgt John Hornbech Christensen som adm. direktør i deres dæk- og værkstedskæde Super Dæk Service – han har erfaring fra fødevarebranchen.

Den tyske grossist WM er gået i land i Danmark; til at styre det har de valg Daniel Poulsen – han har udelukkende erfaring fra autobranchen, især grossistbranchen.

Teslas prischok. Chipmangel. Eksploderende energipriser. Den grønne omstilling. Elbilerne åbner nye muligheder i alle retninger. Og kræver nye ledere. Hvem de er præsenterer Motor-magasinets specialmagasin Hvem Er Hvem I Autobranchen 2023.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078