23948sdkhjf

LEDER Elbilernes tre snubletråde

Uroen i verden og storpolitik spænder i øjeblikket snubletråde ud foran elbilerne - fx krigen i Ukraine og problemerne med PFAS, skriver Motor-magasinets redaktør Flemming Haslund i ugens leder.

VEL ER DER fortsat blæst om elbilernes rækkevidde og senest er det konstateret, at markedet for ladestandere mangler konkurrence. Ikke desto mindre blæser vindene i øjeblikket i elbilernes grønne retning.

ALLIGEVEL ER DER på helt overordnet plan spændt snubletråde ud foran elbilerne. Nogle af dem som følge af en udvikling, der ligger helt udenfor bilbranchens beslutninger – ja, endda udenfor europæiske beslutninger.

SNUBLETRÅD ET TAGER afsæt i den ændrede verdensorden. Tysklands forbundskansler Olaf Scholz har for kort tid siden påpeget, hvordan Europa befinder sig i en situation, vi ikke selv kan styre. Helt konkret i forhold til elbilerne formulerede kansleren, at Europa er på vej til en flåde af elbiler i en tid, hvor vi er afhængige af andre verdensdele til elbilernes batterier.

SNUBLETRÅD TO ER skabt af den sundhedsfare, PFAS udsætter os for. Det har ført til et forslag om forbud mod PFAS – et forbud, der lige nu er til høring i EU. PFAS findes i fossilmotorer, hvor det er med til at nedbringe denne motortypes indre friktion til fordel for mindre CO2-udslip. Men PFAS indgår også som en afgørende del af batterier til elbiler.

SNUBLETRÅD TRE ER også på et niveau over bilbranchen selv. Her handler det om, hvornår der indføres et hårdt stop for produktion af biler med benzin- og dieselmotorer. Senest har EU og Tyskland indgået en kontroversiel aftale, der tillader, at der alligevel produceres biler med brændstofmotorer efter 2035.

TRE SNUBLETRÅDE, DER alle vil kunne bremse den grønne omstilling.

Tre snubletråde, der alle vil kunne bremse den grønne omstilling.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109