23948sdkhjf

UGENS LEDER FN's klimarapport åbner for mere e-benzin

Den seneste FN klimarapport vil øge efterspørgslen efter elbiler - og som en sideeffekt sætte yderligere fart på udviklingen af enhver form for grøn benzin, vurderer Motor-magasinets redaktør, Flemming Haslund

FN’S SENESTE KLIMARAPPORT er sort læsning. Rapporten gentager de tidligere budskaber om, at klodens temperatur stiger og stiger - men at stigningen nu er ved at komme ud af kontrol. Således konkluderer rapporten, at alt det, vi gør lige nu, ikke er nok til at nå de nuværende mål om at begrænse temperaturstigningen til 1,5 grader.

DE 1,5 GRADER er en kritisk grænse i Paris-aftalen fra 2015. Ifølge aftalen skal den globale temperaturstigning holdes under to grader – og der skal arbejdes for at begrænse den til 1,5 grader. Der er ifølge den seneste rapport risiko for, at temperaturen altså stiger mere.
FLERE EKSPERTER TALER nu om, at der skal helt anderledes ændringer til for at holde temperaturen i ave. Yderligere energibesparelser, mere power-to-X og CO2-fangst er blandt en lang række tiltag, der skal satses massivt på, siger eksperter.

FOR VORES BRANCHE betyder det et yderligere pres for at sænke CO2-udslippet fra biler – plus lastbiler, busser og i øvrigt fra fabrikation. Der vil endvidere blive peget yderligere på behovet for den ultimative CO2-besparelse – nemlig genbrug.

EN KLIMARAPPORT SOM denne med FN af alle som afsender, påvirker ikke bare politikere, men i den grad også det enkelte menneske, der skal vælge og købe næste bil. Som udviklingen er lige nu, peger alt på større ønske, ja, måske lige om hjørnet et egentligt krav om mange flere elbiler. Interessant bliver det så, om den sideløbende debat om elbilernes samlede klimabelastning inkl. fremstilling af bilerne og ikke mindst batterierne fører til, at udviklingen af forskellige typer e-benzin tager fart. Det sidste gætter jeg på.

Interessant bliver det så, om den sideløbende debat om elbilernes samlede klimabelastning inkl. fremstilling af bilerne og ikke mindst batterierne fører til, at udviklingen af forskellige typer e-benzin tager fart.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078