23948sdkhjf

Den komfortable crossover

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet A/S

Biltorvet kører Citroëns bud på tidens mest populære biltype – crossover. Og med vanlig fransk selvtilfredshed er den markant mere komfortabel end konkurrenterne.

Mange bilinteresserede kender historien om den originale Citroën 2CV. Den skulle være i stand til at køre over en pløjemark med en kurv fuld af æg, uden at nogen af dem smadrede. Denne form for blød, absorberende affjedring har Citroën nu udviklet til det 21. århundrede, og efter en kort tur bag rattet af mærkets helt nye crossover, C5 Aircross, er det tydeligt, at det er netop denne models bedste salgsargument.

Franske turbokræfter i Nissan Qashqai

Komfortable klaps
Citroën kalder selv deres system for Progressive Hydraulic Cushions suspension, og det blev introduceret sammen med den nye C4 Cactus. Det er støddæmper, som har indbygget to hydrauliske stop, som dæmper hjulets bevægelse, både når støddæmperen presses i bund, og når stemplet indeni bevæger sig tilbage igen. Det betyder, at man har kunnet tune støddæmperen til at være blødere, fordi den kun skal håndtere lettere bump og ujævnheder – de hydrauliske bumpstops tager over i tilfælde af kraftige ujævnheder.

Det er den længere forklaring på, hvorfor C5 Aircross har enormt komfortable køreegenskaber. På de jyske veje flyder den over alle former for bump, både vejriste og fartbump. Det er en stor kontrast i forhold til mange af konkurrenterne, der i stedet har forsøgt at være sporty på trods af det høje tyngdepunkt, og det giver en meget fast affjedring. Sådan er det ikke med Aircross, som næppe kan beskrives som sporty. I svingene krænger den, men ikke så voldsomt, at man bliver søsyg eller for den sags skyld føler sig utryg ved at køre kvikt gennem et par sving.

Vissen Citroen C4 Cactus har fået gødning

Ifølge Citroën selv, har ingeniørerne forsøgt at lyddæmpe modellen ekstra ved at have en dobbelt-lamineret forrude og ekstra lyddæmpning ovenpå motoren, og det lader til at virke. C5 Aircross har et lavt støjniveau og i kombination med nogle særlige sæder, som er både brede og med ekstra tykt skum, er det en fornøjelse at trille afsted i Aircross, som giver konkurrenter som Peugeot 3008 og Nissan Qashqai klaps, når det kommer til komforten.

Rummeligheden selv
Aircross byder på rigtig meget plads i bagagerummet. Takket være en anden sæderække, der kan skydes 15 centimeter frem eller tilbage, kan bagagerummet varieres mellem 580 og 720 liter. Det matcher Peugeot 3008’s 591 liter og overgår langt Qashqais 430 liter.

Peugeot 5008 – familiens favorit

Til gengæld kan man undre sig over, at Citroën ikke har ...

Læs, hvad Biltorvet undrer sig over


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet A/S

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet A/S

Billeder & videoer

Send til en kollega

0.127