23948sdkhjf

Hvad er det, de har proppet i forenden?

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet A/S

Fiesta ST overrasker i fyrig test. Biltorvet tager den lille Ford-raket en tur på den onde legeplads.

Diskussionen går højlydt i redaktionslokalet. Chaufføren er usikker, og selv om Fords hjemmeside fortæller med både billeder af motorrum og tekst, at der ude foran i ST sidder en trecylindret 1,5-liter turbo-benziner, så ender det med, at hele kontoret rykker ud på p-pladsen for at tjekke. Den er god nok. En kompakt lille sag med kun tre dyser gemmer sig dernede. Og det er en overraskelse.

Motoren yder 200 hk og 290 Nm moment, og hvor trecylindrede motorer som regel lyder som en fiskekutter og sender rystelser ind i kabinen, er Fords lille perle i virkelig fin balance. Udstødningslyden er en dyb og sportslig, raspende brummen, og en balanceaksel i motoren sørger for, at den er vibrationsfri. Du bliver altså snydt. Men på den gode måde.

Helt oppe i det røde felt
Ethvert dap på speederen giver dig et voldsomt træk i nakken, og du har ingen problemer med at køre fra byens elbiler eller lave hurtige overhalinger på motorvejen, godt hjulpet på vej af det korte og præcise gearskifte, som har en dejlig mekanisk fornemmelse. Faktisk er Fiesta ST så hurtigt oppe i fart, at vi flere gange rammer omdrejningsbegrænseren, der til gengæld sætter ind allerede ved 6.500 o/m.

Uha, det er dyrt i benzin tænker du, og du har helt ret. Måleren stod på 8,3 km/l da vi overtog testvognen, hvilket lød usandsynligt taget i betragtning, at den faktisk også har cylinderfrakobling, når man ikke har brug for at blive sendt til månen. Vores egen måling ender da også på 9,9 km/l – lige indtil dette sker:

Læs resten af anmeldelsen her.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet A/S

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet A/S

Send til en kollega

0.153