23948sdkhjf

Franske turbokræfter i Nissan Qashqai

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet A/S

Storsælgeren Qashqai har nu fået den 1,3-liters benzinmotor fra Renault, som erstatter både den tidligere 1,2 og 1,6-liters benzinmotorer – og det er en god ting, syntes Biltorvets anmelder.

Fremtiden er elektrisk – det tror Nissan mere på end de fleste, men indtil da, skal den stadig drives frem af fossile brændstoffer, og her tror japanerne mest på benzin. Specielt til deres storsælger Qashqai, hvor man nu har introduceret en ny motor, som skal erstatte de to hidtidige benzinmotorer på 1,2 og 1,6 liter. Den nye motor er ikke udviklet af japanerne selv, i stedet er motoren lånt af kammeraterne hos Renault, og det er ikke så slemt, som det måske kan lyde – motoren findes nemlig allerede i Mercedes A-Klasse, og hvis motoren er god nok til en tysk bil, så burde den også være god nok til en japansk.

Komfortens pris – Mercedes A-Klasse

Motoren kommer i to varianter; 140 hestekræfter med 240 Nm eller 160 hestekræfter og 260 Nm. Den kraftigste fås nu også med en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, men mere om den senere. Vi starter nemlig i den 160 hestes variant med manuelt gear. Her er masser af kraftoverskud fra en motor med bundtræk, som også gerne bevæger sig over 6.000 omdrejninger. Motormotionen følges af en fin mekanisk lyd, selv om motoren generelt er fornemt støj- og vibrationsdæmpet. Grundlæggende passer den nye motor godt til Qashqai, selvom den faktisk har tre hestekræfter færre end den gamle 1,6-liters motor. Men det er i virkeligheden ikke det vigtigste ved den nye motor – det er i stedet miljøet og motorens udslip.

Filter på miljøet
Den nye motor har faktisk 11 nye patenterede teknologier, som blandt andet tæller cylindervægge, der har fået en særlig belægning. Det giver mindre friktion og vejer mindre. Topstykket er formet som en pyramide, som gør motoren lettere og mere kompakt. Trykket i den direkte indsprøjtning er hævet fra 200 til 250 bar, hvilket gør det muligt at skyde brændstof endnu mere præcist ind i forbrændingskammeret. Sidst, men ikke mindst har benzinmotoren fået et partikelfilter. Alt det betyder, at udslippet af ultrafine partikler er sænket med 50 procent – det er dem, der er så små, at de kan optages gennem blodbanerne, når du indånder bilosen. NOx er samtidig sænket med 25 procent, og brændstofforbruget er sænket med 10 procent.

Nye tider – Jeep Renegade

Det lader altså til, at franskmændene ikke er helt tossede. Den nye motor bruger ...

Læs resten af anmeldelsen her og find ud af, hvad den nye motor bruger.

 

Favorittens forsigtige fremskridt


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet A/S

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet A/S

Send til en kollega

0.146