Volkswagen Up GTI – GTI for begyndere

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet A/S

Volkswagen har lavet en kvik version af Up, men fortjener den GTI-skiltet med kun 115 hk – det finder vi ud af på et par fantastiske bjergveje i de sydfranske alper.

Volkswagens marketingsafdeling vil meget gerne minde os journalister om ligheden mellem den originale Golf 1 GTI og deres helt nye, mindste GTI – Up GTI. Lighederne lader til at være størrelsen, men originalen, vejede kun 810 kilo, og gav dig så også sikkerhed som en pantløs coladåse, hvorimod den nye, der ligefrem selv bremser, hvis du overser en parkeret lastbil, vejer 1.070 kilo. Til gengæld har Up! 115 moderne turboheste og 200 Nm fra en trecylindret 1,0-liters motor mod originalens 1,6-liter med 110 hestekræfter og 140 Nm. 

Vi kører den hårdtpumpede Honda Civic Type R

Jeg vil gerne tro spin-folkene, for jeg ville ønske, Volkswagens ingeniører havde bygget en kompakt, let og simpel maskine med fuld fokus på køreegenskaber, sjov og ballade. Sådan er det ikke – Up GTI er veludstyret med drejelys, aircondition og et lækkert sportsrat. Den er også ganske komfortabel på de hullede sydfranske veje, og motorens bundtræk kombineret med en sekstrins manuel gearkasse gør Up! GTI nem at køre langt i. Det tegner ikke godt!

Arven
Vi kører væk fra Nice og Monaco og op i bjergene mod Col de Braus, og vejen derop er intet mindre end fantastisk. Det perfekte sted til at teste om Up har arvet noget fra den originale Golf.

Læs testen af billigste version af Up!

Til forskel fra den almindelige Up er undervognen sænket 15 mm på GTI, og den har 15 tommer bremser, der klarer vores misbrug hele dagen uden at brokke sig.  Særlige 17-tommer alufælge med 195/40-dæk, der fylder de små skærme godt ud, og otte mm bredere sporvidde er alt sammen med til for at forbedre køreegenskaberne, men UP GTI er langt fra hård og stiv som en baneræser. På landevejene kunne den godt være mere kontant til at skifte retning, og bagenden bliver på plads uanset, hvor meget den provokeres med speederløft eller bremserne. Går den, så går den over forenden i en understyring, og det er mere sikkert end det er sjovt.

Fake
Skulle man være grov, kunne man kalde Up GTI for en ... 

 

Læs resten af anmeldelsen ved at klikke her.

 

 

 

 


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet A/S

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet A/S

Billeder & videoer

Send til en kollega

0.163