Tesla Model S100D – elektrisk elegance

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet A/S

Biltorvet kører Tesla Model S 100D - batteriet er gigantisk og det er rækkevidden også, sådan da. Model S er nu en fed elbil 100 procent fri for rækkeviddeangst, men der er stadig andre problemer.

8.400 biler solgte Tesla sidste år i Norge. I alt udgjorde elbiler over 20 procent af bilsalget. Det er ganske enkelt helt utroligt, og står i skarp kontrast til Danmark, hvor Tesla sidste år solgt 98 biler. Herhjemme har vi stadig travlt med at diskutere, om de der elbiler nu kan noget, eller de bare er en døgnflue, men efter at have kørt 100D-udgaven af Tesla Model S, så er jeg overbevist.

Lad os starte med den største tekniske ændring på Model S, som faktisk har været på markedet siden 2013 – batteripakken. Den er nu vokset til 100 kWh, som svarer til en tiendedel af den strøm en dansk gennemsnitsfamilie bruger på et år. Det er altså et ganske stort batteri, men det er også derfor, at rækkevidden er opgivet til at være 632 km efter NEDC-testen. I løbet af testugen, som havde flere dage med temperaturer lige under frysepunktet, kørte vi 240 km uden at tømme batteriet. Skal man tro bilens egen vurdering, ville vi have kørt 336 km. Det er faktisk hæderligt, når man tager i betragtning, at bilen har 422 hk, og accelererer fra 0 til 100 km/t på 4,3 sekunder. En tilsvarende BMW eller Mercedes har for vane at være ganske tørstige, og havde vejret været varmere, ville vi formentlig have set en markant bedre rækkevidde.

Selvkørt er velkørt
Kabinen i Model S er stadig domineret af en kæmpe Ipad-lignende 17 tommer skærm, der styrer alt i kabinen fra radio og navigation til sædevarme, antispind og om du vil have automatisk nedblænding aktiveret. Men trafiksikkerheden halter, eksempelvis når du vil skrue op eller ned for klimaanlægget. Knappen gemmer sig i nede i hjørnet af skærmen, så det kræver meget fokus, der samtidig fjernes fra vejen. Med seneste opdatering af softwaren, som for øvrigt bare downloades, som når smartphonen skal opdateres, er der et endnu bedre stemmestyringssystem. Måske endnu vigtigere er det, at Teslas berømte/berygtede Autopilot er bedre end nogensinde. Otte kameraer, 12 sensorer, én radar og 40 gange mere processorkraft end den gamle udgave holder vagt, og kan reelt køre dig rundt, uden at du har hænderne på rattet – i hvert fald for en kort periode – og det virker. Tesla er stadig i færd med at ...

Læs resten af den eletroniske anmeldelse ved at klikke her. 


Kommentarer

Anders V.
JA, MON IKKE.!!
"...... I alt udgjorde elbiler over 20 procent af elbilsalget. Det er ganske enkelt helt utroligt ,......"

Bernt Kastberg
Hermed rettet.

Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet A/S

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet A/S

Send til en kollega

0.133