Bedste praksis for udskiftning af gløderør fra DENSO
Gløderør er stadig en vigtig komponent for hurtig og effektiv start af dieselmotorer, men spiller nu også en vigtig rolle i efterbehandlingsprocessen for diesel, så deres tilstand er vigtig.
Da brændstof/luftblandingen i en dieselmotor selvantænder, når den udsættes for højt tryk i forbrændingskammeret, kræver den ingen gnist. Gløderørets primære rolle er dog at hjælpe startprocessen ved at opvarme blandingen, når motoren er kold.
Designet blev udviklet i 1920'erne og forblev stort set uændret indtil 1970'erne, hvor den eksterne spole blev erstattet af en dækket spole, som stadig bruges i moderne gløderør i dag. Under overfladen blev de oprindelige gløderør med enkelt dækket spole fra 1970'erne imidlertid erstattet af versioner med dobbelt spole i 1980'erne, af keramiske gløderør i 1990'erne og af gløderør med øjeblikkelig opvarmning i 2000'erne, hvilket er det design, der stadig anvendes i dag.
I modsætning til tændrør, som er underlagt udskiftningsintervaller specificeret af bilproducenten (VM), har gløderør generelt ikke sådanne bestemmelser, så hvordan ved teknikerne, hvornår de skal udskiftes?
Som alle andre bilkomponenter har gløderøret en levetid, der groft sagt defineres af det antal varmecyklusser, det kan gennemgå, før det begynder at miste ydeevne. Dette er meget vanskeligt at sammenholde med den afstand, et køretøj tilbagelægger årligt, fordi det i virkeligheden er forbundet med antallet af motorstarter (og senere diesel-efterbehandlingscyklusser), som gløderørene skal aktiveres for, snarere end den afstand, køretøjet har tilbagelagt.
Det er sikkert, at de seneste kørevaner efter pandemien med færre ture og reduceret afstand har haft en uforholdsmæssig stor indvirkning på dieselbiler i forhold til deres benzin-drevne slægtninge, og dette skyldes i høj grad dieselmotorens termiske effektivitet og den tid, det tager at nå den designede driftstemperatur.
Da det grundlæggende er oliens temperatur, der præcist definerer motorens temperatur, og olien ofte kan tage 20 eller flere kilometer at køre for at nå sin optimale temperatur, har dette store konsekvenser for motorens ydeevne, herunder gløderørene. Jo flere kolde starter de foretager uden at nå deres designede motorens driftstemperatur, jo hurtigere slides de.
For at gøre tingene værre, fordi gløderøret nu spiller en rolle i regenereringsprocessen af dieselpartikelfilteret, for midlertidigt at hæve temperaturen på udstødningsgasserne, så de kan brænde den sod af, der er fanget i filteret, skal de arbejde ekstra hårdt på køretøjer, der kun kører korte afstande, for at aktivere den proces, der ville ske naturligt i løbet af dets brug i et køretøj, der kørte længere afstande. Kort sagt, selvom køretøjer typisk bruges mindre, skal gløderørene arbejde hårdere, hvilket betyder, at de skal udskiftes oftere.
Som følge heraf spænder advarselstegn på potentielle problemer med gløderørene fra problemer med at starte motoren fra kold tilstand til manglende evne til at regenerere partikelfilteret. Selvom gløderør er en relativt lille komponent, har de altså stor indflydelse på motorens ydeevne, og derfor er det så vigtigt at have produkter af høj kvalitet fra en anerkendt originaludstyrsproducent (OE) som DENSO.
Yderligere tegn på problemer med gløderør eller deres fuldstændige svigt kan også identificeres gennem diagnostiske kontroller under f.eks. udstødningsemissionstest samt gennem advarsler på køretøjets instrumentbræt.
Fejlfinding
Som hovedregel skyldes de fleste fejl i gløderør for høj spænding og/eller varme. Selvom de er designet til at fungere mellem 850 og 1.100 grader Celsius, kan det føre til overophedning, hvis strømmen til gløderøret holdes for længe på grund af et defekt relæ og/eller en defekt controller. Dette vil få gløderøret til at svulme op, splitte eller sprænge og medføre øjeblikkelig fejl. Derfor er det tilrådeligt at kontrollere hele det elektriske tændingssystem for at identificere den underliggende fejl, inden en defekt gløderør udskiftes. For avanceret indsprøjtningstidspunkt, utætte indsprøjtningsdyser eller diesel, der kører i motoren, vil medføre, at forbrændingstemperaturen stiger for meget, hvilket også kan beskadige gløderørene. Derfor vil hurtig fejlfinding hjælpe med at minimere motorskader.
Hvad er de mest almindelige symptomer på en gløderørsfejl?
En motoradvarselslampe er den første indikator på, at der kan være en fejl i gløderøret eller varmetemperaturføleren.
Vanskeligheder med at starte motoren, især i kolde forhold, er en indikation på, at gløderørene ikke varmer op hurtigt nok.
Hvis motoren begynder at producere hvid røg fra udstødningen, når den kører i tomgang, kan det indikere, at gløderørene er brændt ud. Dette er især mærkbart under kolde startforhold.
Omvendt kan sort røg fra udstødningen eller et øget brændstofforbrug også være tegn på fejl i gløderørene.
Hvad er de mest almindelige fejl i gløderør?
(see pictures)
Installation
Selvom installationsproblemer omfatter over- og under-tilspænding af gløderørene i cylinderhovedet, er et tip til bedste praksis, der ofte overses, at bruge et gevindskæringsværktøj på gevindet, inden de nye gløderør monteres.
Grunden til, at dette er et vigtigt skridt, er de kulstofaflejringer, der naturligt opbygges omkring toppen af den udsatte del af gløderøret og bunden af gevindet i forbrændingskammeret. Ved at fjerne disse aflejringer inden montering af de nye gløderør sikres det, at de skrues korrekt ind uden unødvendig modstand, klar til endelig tilspænding til VM's specifikke momentværdi.
Sortiment og tilgængelighed
Gløderørene i OE-kvalitet i DENSO Aftermarket-sortimentet giver den uafhængige service- og reparationssektor et omfattende udvalg af udskiftningsmuligheder til langt størstedelen af den europæiske bilpark og er bredt tilgængelige hos distributionspartnere i hele Europa.