23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.
Del siden
Annonce

Forklaring af EGR

Efterhånden som miljømæssige emissionskrav er blevet stadig strengere, har bilproducenter forfinet teknologierne, og udstødningsgasrecirkulation er blevet en grundlæggende nødvendighed i denne proces.

Modsat hvad mange tror, er EGR-ventiler ikke en del af et udstødningsrensningssystem. EGR-systemet er derimod designet til at påvirke blandingen af luft og brændstof (A/F-blandingen) og dermed selve forbrændingsprocessen. Ideen er, at ved at tilføje en større mængde inert gas til blandingen, reduceres forbrændingstemperaturen. Lavere temperaturer medfører en reduktion af kvælstofoxider (NOX) i udstødningsgasserne.

Her passer denne forklaring ind, da forståelsen af grundprincipperne er vigtig for teknikere, så de kan genkende typiske problemer ved fejlfinding og udskiftning af defekte komponenter i EGR-systemet.

  • Inert gas (brandhæmmende) findes ikke på tank – i stedet bruges udstødningsgas til at blande ind i A/F-blandingen.
  • Formålet med EGR-ventilen er at recirkulere en del af udstødningsgassen tilbage i cylinderen.
  • Korrekte niveauer: Ikke for meget, ikke for lidt.
  • Forskelle i tryk og flow

For at opnå det nødvendige tryk til effektiv EGR anvendes reguleringsventiler i indsugningssystemet, da de skaber det nødvendige trykforskel mellem udstødnings- og indsugningssiden. Som nævnt tidligere, efter at luft/brændstof-blandingen er forbrændt, føres en del af udstødningsgassen gennem EGR-ventilen, som regulerer den efterfølgende blanding med indsugningsluften.

Det betyder, at mindre ilt når cylinderen, og mindre ilt betyder lavere forbrændingstemperatur, hvilket reducerer mængden af NOX, som motoren producerer – jo højere temperatur, desto mere skadelig NOX dannes. Ventilen er derfor en nøglekomponent i EGR-systemet, da den regulerer mængden af udstødningsgas, der recirkuleres.

EGR-ventiler findes i forskellige designs og modeller, både pneumatiske og elektriske. Da simpel EGR ofte ikke er tilstrækkelig til at opfylde emissionskravene, har nogle ventiler også tilslutninger til køling. Kølet udstødningsgas reducerer yderligere forbrændingstemperaturen og dermed NOX-produktionen. Det er dog også muligt at omgå ventilen, hvis høje udstødningsgastemperaturer er nødvendige – f.eks. til regenerering af dieselpartikelfilteret.

Sensorer spiller naturligvis også en afgørende rolle i EGR-systemet, især NOX-sensoren, som er monteret i udstødningssystemet og sender vigtige data til bilens elektroniske styreenhed (ECU). Disse data bruges til at justere luft/brændstof-blandingen og reguleringen af EGR-ventilen. Ligesom ventilen udsættes NOX-sensoren for et ekstremt barsk arbejdsmiljø med meget varme udstødningsgasser.

EGR-systemet kan dog ikke adskilles fra bilens tændings- og motorstyringssystemer (EMS), da alle systemer skal arbejde sammen for at motoren kan fungere inden for sine designparametre og levere den ønskede brændstoføkonomi, emission og ydeevne.

Som en stor OE-producent til bilproducenter verden over tilbyder DENSO eftermarkedskomponenter den ideelle erstatningsløsning til værksteder ved service og reparation af både benzin- og dieselmotorer.

Tændingsprogrammet omfatter tændrør, gløderør og tændspoler, mens EMS-sortimentet inkluderer lambdasonder, udstødningsgastemperatursensorer, luftmassemålere (MAF), knastaksel- og krumtapaksel-sensorer, EGR-ventiler og manifoldtryk-sensorer (MAP). Blandt DENSOs dieselkomponenter findes også common rail-injektorer og pumper.

Yderligere oplysninger om DENSO Aftermarket-programmet findes online på: www.denso-am.eu

DENSO Europe B.V.
Hogeweyselaan 165
1382 JL Weesp
Netherlands

Kontaktperson

Rune Bargholz Molt Wengel
Sales Executive Nordics
+45 31535444 r.wengel@eu.denso.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|instance-web01