En Kia til storbyen

| Medlemsnyhed | Indrykket af Biltorvet A/S

Kia er med på moden med den nye Stonic, en bysmart crossover i Polo-størrelsen. Men hvis du skal bevæge dig udenfor stenbroen, så spring over 1,2-liter-motoren.

SUV’er og crossovers er mere populære nu end et BR-katalog i en børnehave, og seneste skud på stammen er biler i Polo-størrelsen med lidt ekstra frihøjde. Seat må siges at føre an, nu hvor de har vundet Årets Bil 2018 med Arona. Men Kia vil også have en bid af kagen, og de har hentet forstærkning i Seoul med deres nye urbane model Stonic.

Kia Stonic ser frisk ud med sin to-farvede lakering, der er ekstraudstyr til 4.499 kr., og et moderne design, der passer godt til storbyen. Indvendigt er kabinen frisk og moderne uden at det kammer over og bliver flippet. Plastikkvaliteten på dørsider og på toppen af instrumentbordet er meget hård, men ergonomien i kabinen er fin, og der er varme i rattet, som man virkelig lærer at sætte pris på i denne kolde tid.

Stonic er 7,5 cm længere og syv cm højere end Rio, som den deler det meste af sin teknik med. Det giver ekstra plads, og på bagsædet er der god plads til børn. Men er du over 185 cm høj, kniber det med pladsen i hovedhøjden. I bagagerummet er der plads til 352 liter, som er 27 liter mere end Rio, men 48 liter mindre end Seat Arona.

Det store problem
Testbilen er den næsthøjeste variant Advance i den særlige Intro Edition til en merpris på 13.300 kr. Den stiller med masser af udstyr som statisk kurvelys, Apple Carplay, læderrat, automatisk nedblændeligt bakspejl og syv tommer trykfølsom skærm med navigation, bakkamera og DAB-radio. Med til Intro Edition følger også regnsensor og klimaanlæg.

Det er alt sammen godt og er med til at gøre bilen til et behageligt bekendtskab. Testbilens egentlige problem er drivlinjen. Benzinmotoren på 1,2 liter uden turbo yder 84 hk, og det er lige i underkanten til Stonic, så accelerationen fra 0 til 100 km/t tager 13,2 sekunder. I byen føles det dog ikke så slemt, for den 5-trins manuelle gearkasse er ekstremt lavtgearet til gavn for accelerationen mellem lyskryds. Til gengæld gør det Stonic til et meget dårligt bekendtskab på motorvejen. Ved 110 km/t roterer motoren ved 3500 o/min, og det giver støj og et stresset miljø, og samtidig koster det på brændstofforbruget. Over vores 700 km endte forbruget på ...

Læs resten af anmeldelsen på biltorvet.dk - og find ud af hvad der er Kias allerstørste problem.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Biltorvet A/S

Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Danmark
Biltorvet A/S

Send til en kollega

0.12