23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Den lange vej hjem

Alfa Romeo Veloce tigger og beder om at tage en omvej på vej hjem. Med 280 hk, firehjulstræk og et næsten telepatisk direkte styretøj er Veloce ægte italiensk køreglæde.

Alfa Romeo tog verden med storm, da de introducerede Giulia Quadrifoglio – en vanvidsmaskine med 510 hk og kardanaksel i kulfiber. Den er fantastisk og berusende på samme måde, som en smuk femme fatale, der knuser dit hjerte og efterlader dig ruineret. På en dansk landevej i Gajol-vejr er den direkte livstruende i utrænede hænder, og det er på en og samme tid, det, der gør den så fantastisk og farlig. Men det er ikke hver dag, man har lyst til at have fugtige håndflader, bare fordi det regner på vej til børnehaven. Heldigvis står Alfa Romeo selv klar med en mellemvare, der meget vel kan vise sig at være det gyldne kompromis.

Alfa Romeo Giulia Veloce har kun det halve antal hestekræfter og trækker på dobbelt så mange hjul. Nu tænker du måske så, at al fornøjelse må være fordampet, men ude i virkeligheden kunne den fordom ikke være mere forkert. Giulia Veloce er en køremaskine, der sætter et smil på læben uden at slå dig ihjel eller ruinere din økonomi.

Latinsk passion
Den to-liters turbomotor yder 280 hk, og med firehjulstrækket og den 8-trins automatgearkasse kan du runde 100 km/t på 5,2 sekunder. Det er hurtigt nok til at sætte sig i respekt hos de fleste sportsvogne, og på min omvej på vej hjem fra arbejdet er der rigeligt med effekt til at slynge bilen mod næste sving. Drejningsmomentet på 400 Nm er til rådighed fra 2.250 o/min, og gearkassen skifter beredvilligt i Dynamic-indstillingen, men jeg savner dog de lækre alu-skiftepaler bag rattet, man får i Giulia Quadrifoglio, så jeg nemmere kan kontrollere motor-gearkassesymfonien.

Det er dog langt fra motoren, der får Giulia Veloce til at skinne. Som en rigtig Alfa handler det her om køreegenskaberne, og lad os starte med det bedste først. Styretøjet er næsten telepatisk og knivskarpt, og det er en fryd at kaste Veloce fra sving til sving. Veloces andet trumfkort er Alfas nyudviklede Q4-firehjulstræk, der med aktivt differentiale fordeler kræfterne mellem for- og baghjul. På fedtede landeveje, kan du holde hårdt på i svingene uden frygt for pludselige udskridninger. Du får aldrig skyggen af understyring, og provokerer du bevidst, kvitterer Veloce med en baghjulsudskridning. Selv om det ikke er livsfarligt som i storebroren Quadrifoglio, så er det stærkt vanedannende, og med nøglerne i lommen til Veloce, vil du altid komme for sent hjem, fordi du bare liiiiige skulle.

Italiensk på godt og ondt
Men er der slet ikke fluer i gazpacho-suppen, tænker du. Jo, for det er jo en italiensk bil, så hver gang du ...

Læs resten af den varmblodige anmeldelse på biltrovet.dk her

Biltorvet.dk
Skagensgade 1,1
2630 Taastrup
Høje-Taastrup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK34576289

Kontaktperson

Send til en kollega

0.047